Doporučujeme

Primavera Soound 2015: The Black Keys

Primavera Soound 2015: The Black Keys | foto: Eric Pamies

Ani v Barceloně neumějí zvučit aneb Jak Primavera pohřbila The Black Keys

  • 2
Od zpravodaje iDNES.cz v Barceloně - Měli být hlavními hvězdami prvního večera patnáctého ročníku festivalu Primavera Sound. Američtí The Black Keys hráli na největším pódiu v nejlepším čase. A jejich zvuk byl bezkonkurenčně nejhorší.

Primavera Sound je festival středomořský a řídí se tedy zdejším stylem života. Proto hlavní hvězdy vystupují na pódium obvykle kolem půlnoci i později, a když parta pražských novinářů ve čtyři ráno odchází z areálu, na jedné z hlavních scén to pro plné hlediště ještě roztáčí pro tisícový dav někdejší producent přelomového alba Primal Scream Screamadelica Andrew Weatherall.

Primavera Soound 2015: The Black Keys

Těsně před půlnocí ze čtvrtka na pátek vystoupili na jedno ze dvou hlavních pódií The Black Keys, dali se do díla, nic nešidili, a přesto z jejich hodinového setu byl dojem hůř než rozpačitý. Kytara Dana Auerbacha se pohybovala v poryvech od neslyšitelnosti k naprostému zvukovému pohlcení, jeho zpěv každou chvíli „křapal“, bubeník Patrick Carney chvílemi jako by jen předváděl pantomimu. Prostě odepsaný koncert, zvukově zdaleka nejhorší na tomto festivalu za poslední čtyři roky, které může níže podepsaný posoudit.

Primavera Soound 2015: The Replacements

Přitom problém jistě není ve špatné aparatuře nebo jiných objektivních podmínkách. The Black Keys předskakovali na téže scéně legendy amerického nezávislého rocku The Replacements a jejich zvuk byl naprosto standardní. Z dnešního hlediska je jejich hudba vlastně příjemný rockový mainstream (do něhož patří i na dvojnásobné tempo zrychlená Maybelline Chucka Berryho), ani se nechce věřit, že kapela patří k zakladatelské partě amerického punku a hard coru.

Primavera Sound 2015: Thurston Moore

Svojí roli kytarového hlukaře, ovšem organizovaného a de facto na písničkové bázi pracujícího, je věrný se svojí současnou kapelou někdejší leader Sonic Youth Thurston Moore. Vystoupení z materiálem z krásného loňského alba The Best Day předvedl vloni na podzim i v Praze a barcelonské velké pódium mu velmi slušelo. Po loňském ročníku, kdy na Primaveře se svými současnými projekty vystoupili ostatní bývalí „Sonici“ Kim Gordon a Lee Ranaldo, tak byl vlastně kruh jaksi uzavřen.

Velmi dobré vystoupení předvedli britští Spiritualized. Jejich hlavní období se odehrálo sice v 90. letech, ale kapela v různých personálních obměnách existuje nepřetržitě dodnes a je ve velmi dobré formě. Psychedelická kytarovka, elektronika, sofistikovaný pop, nátlakové taneční groovy, to vše s bohatou světelnou show semleto - ovšem řízeně a smysluplně - dohromady dávalo ve výsledku jeden z nejlepších koncertů celého dne.

Primavera Sound 2015: Giant Sand

Ještě staršími klasiky jsou američtí Giant Sand, představitelé především alternativní country a tzv. pouštního rocku z arizonského Tucsonu. Přímočaré písničkářství jejich leadera Howea Gelba je podmalováváno, ale často i zajímavě atakováno dalšími třemi kytaristy a aktuálně také dánskou pedal steelkytaristkou Maggie Bjorklund, která si do kapely odskočila z vlastní sólové dráhy.

Primavera SOund se ovšem nebojí ani největších experimentů. Beze vší pochyby nejextrémnější kapelou letošního ročníku jsou, tedy v pátek byli američtí Sunn O))), kapela postavená na čirém noise, v jejímž projevu absentují vlastně všechny klasické hudební kategorie, tedy rytmus, harmonie i melodie. Jde v podstatě o konceptuální umění, u kterého se sice můžeme donekonečna dohadovat, jde-li skutečně o hudbu, nicméně je zcela hodno respektu. Stát pod jejich pódiem se dá vydržet sice maximálně patnáct minut, jde ale o velmi intenzivní čtvrthodinu.

Primavera Sound 2015: Chet Faker

Z nejmladších účinkujících letošní Primavery, kteří už to „někam dotáhli“, je třeba zmínit Cheta Fakera, australský zpěvák a muzikant, který se uvedl vloni skvělým debutem Built On Glass a jehož jsme viděli na Colours of Ostrava. Od té doby zjevně získal nejen na popularitě (ten houfec zpívajících dívek pod pódiem by mu záviděla kdekterá naše popová star), ale také na sebevědomí. Dříve hodně introvertně působící zpěvák dnes prostě „jde do lidí“ a svědčí mu to.

Primavera pokračuje v sobotu večer. Na programu je opět řada horkých hvězd současnosti jako třeba Alt-J, nebudou chybět vzpomínky na vzdálenou (Ride) a ještě vzdálenější minulost (Patti Smith), a na své si přijdou i fanoušci hudebního „extremismu“ - třeba u kanadských Voivod.