RECENZE: Rozchod s devatenáctou Kateřinou? To už bylo trochu moc

17:51aktualizováno  17:51
Spisovatel John Green se v poslední době vypracoval mezi nejoblíbenější autory knih pro dospívající. Čtenáři je zároveň milován i nenáviděn. Milují ho pro poutavé příběhy a uvěřitelné hrdiny, nenávidí za to, že z jeho děl často čiší smutek. Nyní mu v Česku vyšla čtvrtá kniha Příliš mnoho Kateřin. Napsal ji však jako v pořadí druhou, hned po prvotině Hledání Aljašky.

John Green | foto: Ton Keone ©2009

Green v knize představuje dalšího ze svých podivínských hrdinů. Příběh vysokoškoláka Colina začíná, když se s ním rozejde v pořadí už devatenáctá Kateřina. Poté vyrazí s kamarádem na cestu, aby vyřešil rovnici předvídatelnosti vztahů s Kateřinami, nalezl novou lásku, třeba i první ne-Kateřinu, učinil svůj velký objev a tak trochu našel smysl života. Řízením osudu se bezcílná pouť změní v pobyt na jednom místě, ale knize to neubere na spádu ani vtipu.

Příliš mnoho Kateřin

autor:

překlad: Veronika Volhejnová

nakladatel: Knižní klub

240 stran

Knihu si můžete objednat za 254 Kč.

Hodnocení: 80 %

Své postavy si Green většinou vybírá mezi teenagery, podivíny, outsidery nebo těžce nemocnými. Nebojí se dotknout témat, která se v daném žánru stále ještě běžně neobjevují – smrti či ztráty a hledání identity. Podává je s takovou suverénností, samozřejmostí a lehkostí stylu, že se mu ostatní nedokážou vyrovnat. V roce 2014 byl časopisem Time zahrnut mezi 100 nejvlivnějších lidí světa.

Jeho styl je pro čtenáře snadno přístupný, rád si hraje s jazykem, ale před překladatele to staví nelehký úkol. Veronika Volhejnová si však s textem poradila velmi dobře, zejména se zálibou hlavního hrdiny tvořit ze slov přesmyčky. Jen některým přeloženým nadávkám a slangovým výrazům čeština příliš nesluší, ne vždy se totiž dá najít vhodný ekvivalent.