Tanec, divadlo, balet - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Přijíždí zvláštní Labutí jezero - tančí pouze muži

  • 2
Nevkus, kuriozita, experiment, strhující zážitek. Na počin ruského choreografa Valerije Michajlovského lze pohlížet různými způsoby.

V Česku bude od zítřka hostovat jím vedený petrohradský Mužský státní balet s výňatky z klasických kousků, jako je Labutí jezero. Do 16. května navštíví Pardubice, Ostravu, Brno, Plzeň a Prahu. Rozporuplnost celé věci pochází z toho, že všechny role ztvárňují muži oblečení do nadýchaných sukének a baletních špiček.

Jak jste přišel na myšlenku, že ženské role mohou tančit muži?
Mnoho let jsem byl sólistou. V baletu všechno závisí na perfektní spolupráci tanečníků. V páru musí být větší porozumění než v manželství! Dříve nebo později musí tanečník pochopit fyzickou stránku práce své partnerky. Dokonce i ve škole se muži učí stát na špičkách. Věřte, že všichni baleťáci přemýšlí, jaké to je, tančit ženské party. Většina z nich však není tak odvážná, aby to zkusila. Mužská a ženská technika se neliší jen fyzickými rozdíly danými výškou a váhou, ale každý máme například jiné centrum rovnováhy. Muž v ženské roli je tak trochu vzepřením se přírodě. Musíte přemýšlet, zda chcete být jen tanečník, nebo jít někam dál. Chci vytvářet tanec jako živé umění, které se stále vyvíjí.

Někdo považuje představení za kontroverzní, jiní v něm zase vidí parodii. Jaký byl váš záměr?
V osmdesátých a devadesátých letech probíhaly velké diskuse o baletu tvořeném pouze muži. Stále to však bylo tabu. Balet je vznešené umění a já k němu přistupuji velmi profesionálně. Ale proč si při tom neužít trochu legrace? Po staletí byl balet zábavou jen určitých elitních vrstev. Náš přístup činí balet přístupnější většímu počtu lidí. Zahrnuje krásu klasického baletu a navrch přidává humor.

Mužům nabízí tanec hodně příležitostí. Jak se vaši tanečníci stavějí k tomu, že hrají ženské role, dokonce v ženském přestrojení?
Zkrátka zbožňují tanec. Ženské party jim dávají příležitost dokázat něco víc a tanec plně prožít. Pro některé je velká výzva ztvárnit ženskou roli. Když se zmiňujete o kostýmech, make-upu a ostatních proprietách, tak i tanečníci jsou herci a balet je především divadlo. Kostým, maska, paruka – to je běžná součást života hercova.

Umíte si představit, že by to fungovalo i obráceně? Tedy že by všechny role tančily pouze ženy?
Tohle je velmi kontroverzní otázka a námět na diskusi. Nicméně ohledně výhradně ženského baletu jsem skeptický. Znovu se totiž dotýkáme problému techniky a lidské fyziognomie obecně. Umíte si představit, co se stane s pas de deux Siegfrieda a Odetty z Labutího jezera nebo z jiných děl, v nichž tanečník zvedá balerínu a jež jsou esencí klasického baletu? Kromě tohoto nevidím žádné bariéry. Jinak já jsem odjakživa fascinován tanečnicemi. Baleríny pracují tvrději než kterýkoli jiný umělec. Věřím, že když mohou zkoušet a tančit osm hodin denně, pak jsou schopné zvládnout všechno!