Priessnitz zachytili živě svůj dřevorubecký rock

  • 6
Koncertní deskou nazvanou lakonicky Playlist se připomíná jesenicko-pražská skupina Priessnitz. Její drsná, melancholická muzika má kořeny v punku a nezapře v sobě ani chmurnost vykořeněných Sudet.

„Vnitřně jsme zůstali jesenická kapela, i když já žiju v Praze. Člověk stejně zůstává duchem v místech, kde se narodil. Možná až někdy za deset let bych napsal píseň o Karlově mostě. Mé texty nevzniknou hned, potřebuji čas,“ vysvětluje zpěvák a písničkář Jaromír Švejdík, který je zároveň spolupracovníkem spisovatele Jaroslava Rudiše.

Vydali spolu „železniční“ komiksové příběhy o Aloisi Nebelovi Bílý potok a Hlavní nádraží. Rudiš dokonce s částí kapely občas vystupuje a čte své texty. „Propojilo se to úplně přirozeně,“ říkají muzikanti.

Nové koncertní album mělo ukázat Priessnitz v současném hudebním nápřahu. „Zvuk naší kapely je trochu dřevorubecký. Možná se podobá partám ze Seattlu, Nirvaně nebo Pearl Jam, které máme stále rádi,“ říká Švejdík a hned si vzpomene na další souvislost. Jeden jeho známý, Američan, se prý usadil v Jeseníku. „Svými dešti a mlhou mu připomíná rodný Oregon,“ dodává Švejdík.

V diskografii kapely má Playlist zvláštní místo. Výběr písní totiž kapela nechala na posluchačích. „Dva měsíce hlasovali na naší internetové stránce.

Většinou jsme se s nimi shodli,“ říká kytarista Petr Kružík. Skupina má poměrně bohatou diskografii, která začíná od alba Friewaldau, vydaného v roce 1992, přes tituly Hexe z roku 1994, Seance (1996) nebo čerstvější titul Zero, který vyšel v roce 2001.

Švejdík přiznává, že nové písně se stále více odpoutávají od rodného Jeseníku. „Krajina Slezska byla kdysi kulturní a duchovní, všude jsou poničené kříže a kapličky u polí. Nejezdí tam tolik turistů. Jsem rád, že jsme v Evropské unii, protože administrativa nás Slezany připojila k Hanákům.

My je máme rádi, ale patříme spíš ke Slezsku a Opavě. Až se hranice zruší, původní kraje se přirozeně scelí. To bude dobré. Druhá věc je beznaděj a nezaměstnanost v odstrčeném městě,“ říká Švejdík, který sleduje Jeseník z většího odstupu. „Nové písničky jsou spíš o cestě a o pocitech člověka, který se vrací a odjíždí z toho místa,“ dodává zpěvák.

Jaromír Švejdík z kapely Priessnitz zpívá v pražském Paláci Akropolis během natáčení alba Playlist.