Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přidalovi jeho režijní debut vyšel na výbornou

  1:00aktualizováno  1:00
V brněnském Divadle U stolu si odbyl režijní debut známý brněnský spisovatel a komentátor veřejného života Antonín Přidal.
Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Přeložil a dramaticky upravil povídku nositele Nobelovy ceny za literaturu za rok 1978 Isaaca Bashevise Singera Tajbele a její démon, kterou s vesměs mladými brněnskými herci rovněž nastudoval.

Po několika konjunkturálních vlnách je třeba s židovskou tematikou zacházet obzvlášť obezřele.

Vždyť v případě literárních textů, které nám přibližují zmizelý svět židovského štetlu středovýchodní Evropy, nejde o folklor nebo přesněji nejde jen o něj. Setkáváme se především s moudrostí božích lidí a lidiček, třebaže je často téměř neoddělitelně spojená se zakázanými pověrečnými praktikami a představami – a v neposlední řadě jde i o moudrost Boha samotného.

Tento odkaz Singerovy prózy nám Přidalova adaptace předala neredukovaně a  plasticky. Ale nejen ona – je tu opět citlivá a úsporná scéna Milivoje Husáka: v pozadí více- účelová rampa, vstup do krámku krejčové Tajbele, stolek se štůsky látek, věšák, židle.

Vynikající je čerstvá držitelka Thálie Kateřina Holánová v hlavní roli. V její tváři můžeme přímo odezírat myšlenky, které se honí židovské vdově nevdově hlavou a které Tajbele většinou dokáže jen špatně skrývat.

V nočních scénách je živelná až k frivolitě, ale nikdy nepřepadne za ni nebo pod ni. Také Roman Groszmann dokázal obsáhnout obě roviny postavy šnorera Alchonona: za světla nedospěle rozklácený a šaškující učitelský pomocník, potmě milenec-démon na zapřenou.

Mlčenlivým průvodcem představením je houslista Tomáš Vtípil – jednotlivé scény jako by vystupovaly z jeho smyčcového kouzlení. Jediná výhrada: opakováním "postelových" scén ztrácí představení ve střední části trochu tempo. Ale závěrečnou řečí Tajbele nad zemřelým dostává komický a zároveň tragický příběh existenciální rozměr podobenství.

ISAAC BASHEVIS SINGER: Tajbele a její démon
Divadlo U stolu Brno. Překlad, dramatizace a režie Antonín Přidal, scéna a kostýmy
Milivoj Husák. Hrají Kateřina Holánová, Roman Groszmann, Erika Stárková, Tomáš Vtípil. Délka 75 minut.
Hodnocení MF DNES:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z nastudování Hamleta pro Letní shakespearovské slavnosti
RECENZE: Pod lampami šílící letní Hamlet má mobil i Oidipův komplex

Letní shakespearovské slavnosti letos jako svůj hlavní titul představily Hamleta v nastudování souboru převážně spojeného s Dejvickým divadlem. V hlavní roli...  celý článek

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.