Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přichází Karel IV., letošní výstavní hit

  13:32aktualizováno  13:32
Takhle ji neviděla ani Amerika. Výstava Karel IV. - císař z Boží milosti nemá rozsahem a hodnotou děl v českém výstavnictví obdoby.

Kaple sv. Václava - Kaple sv. Václava | foto: Fototéka Pražského hradu, Jan Gloc

Snímky některých exponátů najdete ve fotogalerii.

Přináší ucelený obraz o době vlády Lucemburků v Čechách, na Pražském hradě potrvá do 21. května - a už nikdy a nikde se nebude opakovat.

Mozaika dvou set vytříbených uměleckých děl okořeněná středověkou hudbou a divadlem umožní na chvíli propadnout se o více než šest století zpět a představit si život v době vrcholného středověku. Jaro na Pražském hradě patří rozkvětu umění za vlády Lucemburků.

Monumentální výstavu připravila Správa Pražského hradu společně s Metropolitním muzeem umění v New Yorku. Právě tam už byla koncem loňského roku uvedena pod názvem Praha, koruna Čech 1347-1437.

České umění se v této prestižní instituci objevilo poprvé a zároveň se na americkém kontinentě poprvé představila česká gotika. Úspěch byl značný: během tří měsíců přišlo sto sedmdesát tisíc lidí -v průměru kolem dvou tisíc denně.

Návrat domů
Nyní se exponáty vrátily do Česka. A přibylo k nim množství děl, která kvůli své citlivosti nemohla cestovat z Evropy přes oceán. „Výstava v Praze je obsáhlejší než newyorská, některé exponáty, které návštěvníci u nás uvidí, tam nebyly,“ vysvětluje vedoucí oddělení kultury Pražského hradu Kateřina Horníčková.

A dodává: „Koncept výstavy byl od začátku navržen tak, aby expozice končila v Česku. Aby se skvosty po šesti stovkách let vrátily zpět do místa, kde vznikly. Od čtrnáctého století tu mnohá tato díla nebyla k vidění, přitom dokazují tehdejší význam Prahy.“ Ten byl zejména v době vlády Karla IV. srovnatelný s Paříží nebo Římem.

Obšírností a významem exponátů je Karel IV. - císař z Boží milosti výstavou vskutku ojedinělou. Odborníci tvrdí, že jde o největší počin v historii výstavnictví na Hradě - její finanční krytí přišlo na více než šedesát milionů korun. Vzdáleně ji lze snad srovnat s přehlídkou umění z doby Rudolfa II., kterou v roce 1997 za tři měsíce zhlédlo 220 tisíc návštěvníků, nebo s rokem 2001, kdy se na Deset století architektury přišlo podívat více než 155 tisíc lidí.

„Troufla bych si říci, že jde o výstavu století, kterou opravdu můžete vidět jen jednou za život. Je výjimečnou příležitostí prohlédnout si soubor uměleckých předmětů takové ceny pohromadě,“ říká Horníčková o expozici, jež zahrnuje prostřednictvím několika málo děl i prvního z rodu Lucemburků na českém trůně Jana, soustředí se však hlavně na dobu vlády Karla IV. a jeho synů Václava IV. a Zikmunda.

Akce jako ve filmu
Výstava se připravovala pět let. Během té doby kurátoři shromáždili dobově a tematicky blízká díla, jež byla během staletí rozeseta po světě. Při často objevné práci nasbírali exponáty ze sedmadevadesáti různých galerií, kostelů, muzeí i soukromých sbírek z jedenácti států světa. Převážná část pochází ze zemí Koruny české, další například z Británie, Francie či Německa, ale také ze Švédska, Maďarska, Polska, Švýcarska nebo Ameriky.

Ty dvě stovky děl shromážděných v prostorách Pražského hradu zahrnují deskové obrazy i sochy, iluminované rukopisy i liturgické předměty, textilie i vzácné nádoby řezané z českých polodrahokamů.

Cenu exponátů nelze vyčíslit, určitou představu si lze udělat z toho, že ten nejcennější je pojištěn na osm set padesát milionů korun! „Kromě standardního zabezpečení jsou díla chráněna speciálním systémem s nejmodernějšími čidly, jaká známe například z filmů,“ podotýká ředitel správy Hradu Ivo Velíšek.

Lucemburkové na dlani
Hlavní část přehlídky je soustředěna v Obrazárně Pražského hradu, kde má každé dílo zajištěno speciální klimatické podmínky. Vzhledem k tomu tam také může být najednou vpuštěno pouze 180 lidí. Proto si návštěvníci musí zakoupit speciální časové vstupenky.

V rámci tohoto jednoho vstupného však zájemci mohou navštívit i výstavu Život na dvoře Karla IV. v Tereziánském křídle Starého královského paláce a seznámit se tak s běžným životem na císařském dvoře a historickými informacemi o době vlády Lucemburků. Především pro zrakově postižené je zde připravena také haptická výstava -poznat díla hmatem tu však může každý.

Vstupenka opravňuje i k návštěvě Kláštera sv. Anežky České. Prohlídka unikátních děl Mistra Theodorika, Mistrů vyšebrodského a třeboňského oltáře, votivní desky Jana Očka z Vlašimi s portrétem Karla IV. či Michelské madony v autentickém gotickém prostředí doplní představu o tehdejším vývoji českého umění.

Skládačka doby
Kaleidoskop doby si divák může dotvořit návštěvou katedrály sv. Víta na Pražském hradě, kde uvidí výstavu Středověká katedrála o podobě Chrámu sv. Víta ve čtrnáctém století jako místu dynastické reprezentace, sledováním filmů v Císařské konírně, zhlédnutím stavby středověkého jeřábu na Pražském hradě či poslechem středověkých koncertů.

Speciální doprovodné programy jsou na Hradě připraveny i pro děti. Těm život za Karla IV. a jeho synů přiblíží divadlo nebo umělecké dílny, kde si budou moci například složit středověkou vitráž nebo namalovat středověký obraz.

Lucemburské jaro přinese i další akce v Praze a okolí, které doplní představu zlatého období české gotiky v celé její šíři. Například archiv Národního muzea či Klementina nabídne prohlídku písemností ze čtrnáctého století. To, jak se bavil král Václav IV., než se příliš oddal alkoholu, lze zažít na hradě Točník založeném králem. Další programy jsou připraveny také na Karlštejně a na Křivoklátě.

Vstupné na unikátní výstavu je úměrné její kvalitě. Plné činí 270, snížené 150 korun, rodinné 500 korun. K němu každý návštěvník dostane obsáhlého průvodce dobou posledních Lucemburků na CD-ROM, který přináší virtuální prohlídku skvostných děl i údaje o historických souvislostech. K výstavě je možné zakoupit katalog za 290 korun. Na přelomu března a dubna pak vyjde obsáhlá vědecká monografie zaměřená na lucemburské období.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Óda, Adam Štech pro Letní výtvarný salon
Mladí umělci táhnou. Galerie Kodl prodlužuje Letní výtvarný salon

Pražská Galerie Kodl zasvětila prázdninové měsíce Letnímu výtvarnému salonu, který představuje mladou generaci českých výtvarníků. Kvůli rostoucímu zájmu ze...  celý článek

Akt stojícího muže a ženy, Pablo Picasso, 1969
Jako ve Vídni. Liberec láká na Picassa, Dalího i rakouské radikály

Prostory Oblastní galerie Liberec od pátku až do října zaplní díla Pabla Picassa, Alberta Giacomettiho, Salvadora Dalího a dalších velikánů výtvarného umění....  celý článek

Z dokumentu Exit Through the Gift Shop
DJ omylem prozradil Banksyho identitu. Je to vážně člen Massive Attack?

Britský DJ Goldie si pustil pusu na špacír a v rozhovoru pro podcast Distraction Pieces se podřekl, že tajemným autorem graffiti Banksym je ve skutečnosti...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.