Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejen Petr Zelenka popsal příběhy našich obyčejných šílenství

  15:54aktualizováno  15:54
Společenská změna po roce 1989 se výrazně odrazila ve světě českého autorského divadla. Právě pětadvacet let původní české dramatiky po sametové revoluci mapuje nová knihy teatroložky a komparatistky Lenky Jungmannové.

Z filmu Příběhy obyčejného šílenství | foto: Archiv Febiofestu

Pro knihu Příběhy obyčejných šílenství si vypůjčila titul ze hry a následného filmu Petra Zelenky. „Během výzkumu jsem se stále více utvrzovala v tom, že parafráze titulu hry Petra Zelenky (který sám převzal z knihy Charlese Bukowského) je nad jiné přiléhavá – jednak se jí odkazuje k nejznámější české ‚nové hře‘ a současně se jí pojmenovává i jakýsi stěžejní žánr charakterizující celou zkoumanou množinu,“ vysvětluje autorka v úvodu.

Kolečko, Drábek a další

Knihu rozdělila do dvou částí. V té první nazvané Nové (české) drama se snaží vymezit oněch pětadvacet let české autorské tvorby. Snaží se popsat jednotlivé autorské tendence a oblíbené žánry. Věnuje se zde například takzvanému „coolness dramatu“, tedy současné grotesce, dále politickému dramatu, dokumentárnímu dramatu či dramatu ženskému.

Fotogalerie

Ve druhé části knihy se zaměřila na šestici porevolučních autorů, tedy Lenku Lagronovou, Ivu Klestilovou, Jiřího Pokorného, Davida Drábka, Petra Zelenku a Petra Kolečka. Každému z nich zasvětila obsáhlou kapitolu, kde dopodrobna rozebírá jejich kompletní dílo. Vyvolené vybrala tak, aby zastupovali v předchozí části vymezené žánrové tendence.

„Zelenka pohlíží na svět groteskní či tragikomickou optikou a život zachycuje jako uzel rozmanitých vykloubeností,“ popisuje například Jungmannová asi nejznámějšího porevolučního dramatika.

„Neustálá potřeba dekonstruovat zavedené literární, divadelní a přeneseně i společenské a životní modely a naplňovat je aktuálními obsahy,“ shrnuje pak dále mnohdy bizarní příběhy Petra Kolečka.

Neohřívat ohřívané

Jungmannová v poměrně útlé knize pregnantně obsáhla současnou českou dramatiku. Z díla je znát jednak autorčina erudovanost, ale i souvislost jejího sledování českého divadelnictví od devadesátých let až do dneška. „Je potěšením číst práci někoho, kdo má to, o čem píše, už dlouhá léta dokonale zažité, a kdo tudíž nepotřebuje plagovat již jednou plagované a ohřívat ohřívané,“ shrnuje na obalu knihy kvalitu textu úryvek z lektorského posudku, kterého se Jungmannové dostalo od profesora Vladimíra Justa.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Vizuál k představení Deadtown
RECENZE: Formani smíchali ukřičenou kovbojku s poetikou starých biografů

Takzvaná Forman Brothers' Wild West Show přináší dokonalý estetický zážitek. Příběh z westernového městečka Deadtown trochu pokulhává, ale diváky čeká...  celý článek

Petr Pelzer jako Pavel Tigrid v televizním projektu České století
Zemřel Petr Pelzer, hlas Gandalfa. Zahrál si v Helimadoe či Učiteli tance

V šestasedmdesáti letech zemřel dlouholetý herec Národního divadla Petr Pelzer, poslední roky působil i v Divadle Na Jezerce. Filmoví diváci jej znají z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.