Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přežiju toho kosa v trávě? ptá se básnířka

  2:19aktualizováno  2:19
Ty verše jsou kruté, píše v závěru své nové básnické sbírky oceňovaná spisovatelka Viola Fischerová: „Bráním se/ Jde o bilanci/ o účet.“

Básnířka Viola Fischerová - Básnířka Viola Fischerová | foto: archiv

Knížka, jejíž obálku zdobí výtvarná práce Adrieny Šimotové, dostala titul Předkonec – a její téma je od prvních stránek zřejmé: chátrající a rozpadající se lidské tělo a jeho poslední, vratké kroky ke smrti.

Básnířka, která přes rok svého narození 1935 patří mezi základní kameny generace Šestatřicátníků, sice svoji prvotinu sestavila už před půl stoletím, ale sbírka zůstala věrna svému názvu – Propadání – a propadla času.

Fischerová nadlouho přestala psát, věnovala se především práci v rozhlase a k poezii ji, už coby emigrantku, vrátila až smrt jejího prvního muže, spisovatele Pavla Buksy (1932–1984) publikujícího pod pseudonymem Karel Michal.

V Zádušních básních za Pavla Buksu (1993) se objevují v těsném sepětí dva motivy, které jsou pro Fischerovou dodnes klíčové: smrtelnost fyzického těla tváří v tvář nesmrtelnosti metafyzické lásky.

Knížka Předkonec shromáždila texty psané o několik odstínů temnějším inkoustem než předchozí sbírky Nyní nebo Matečná samota.

Je-li zmíněn sníh, pak proto, aby překryl zející čerň hlíny, do níž se spouští rakev. Je-li do básně povoláno lůžko, pak ne jako symbol erotismu nebo snění, ale jako místo, kde končí život. Aktéři jednotlivých scén, jimž básnířka byla svědkem, jsou v tomto světě už jen napůl.

Fischerové žalozpěvy nad umíráním přátel a vlastního bratra, meditace nad proměnami ženského těla i konkrétní otázky k sobě samé zraňují přímostí, jednoduchostí a stručností.

Autorka je nemilosrdná, když vede střihy mezi vzpomínkami na idylickou minulost a brutalitou přítomné chvíle („Víš ještě/ že už nikdy?“).

Je citlivá, když zaostřuje na konkrétní detaily, které se v básních náhle rozzáří jako černé démanty („I ve spánku/ ji drží/ aby neodešla“). A se vzácnou lehkostí dokáže odmítat sentimentalitu (a s ní spojený patos), kterou téma fyzického konce neodbytně přitahuje.

Nakonec tedy není podstatné, jestli verše jsou, či nejsou kruté, vrátíme-li se k úvodní citaci.

Podstatné je něco jiného, a to je třeba obdivovat: samozřejmost, s jakou Fischerová dokázala zahrnout umírání a smrt do života. Samozřejmost, s jakou na toto všem společné téma říká: „Je lepší vědět.“

Viola Fischerová - Předkonec
Fra, Praha 2007, 76 stran. Doporučená cena: 129 korun.
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z filmu Muži, kteří nenávidí ženy
Milénium představí Lisbeth Salanderovou popáté. Příštím dílem skončí

Knižní sága Milénium odstartovala úspěch severské krimi, na které se později svezli i autoři, jakými je Jo Nesbo nebo Jussi Adler-Olsen. V září vyjde další...  celý článek

Kunal Nayyar na Emmy Awards (Los Angeles, 22. září 2013)
Manželka si myslela, že Teorie velkého třesku je porno, líčí herec

Kunal Nayyar patří mezi nejlépe placené televizní herce světa. Už deset let září v oblíbeném sitcomu o partě kalifornských podivínů Teorie velkého třesku jako...  celý článek

Spisovatel Fredrik Backman
Píše jako Fulghum, ale je ze Švédska. Synovi se omlouvá za budoucí trapasy

Nakladatelství Host přivezlo před třemi lety do Česka úspěšného švédského spisovatele, sloupkaře a blogera Fredrika Backmana. Čtenáře si tehdy získal románem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.