Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Léčí si nádor, přesto zpíval v Metropolitní. Hráči ho zasypali růžemi

  18:52aktualizováno  18:52
Už to je deset let, co Metropolitní opera přišla s nápadem vysílat sobotní odpolední představení do kinosálů. Jubilejní sezónu zahájil Verdiho Trubadúr, jak jinak než s hvězdným obsazením. Jeden výkon byl obzvlášť heroický.

Dmitrij Chvorostovskij a Anna Nětrebko v Trubadúrovi | foto: Marty Sohl/Metropolitní opera

Proslulému ruskému barytonistovi Dmitriji Chvorostovskému byl totiž nedávno diagnostikován mozkový nádor. Podstupuje terapii, přesto se rozhodl vystoupit v Metropolitní opeře ve třech představeních Trubadúra jako hrabě Luna. Už při prvním vstupu na jeviště ho přivítal mohutný a dlouhý aplaus. Pěvec se zlehka uklonil a začal zpívat - stejně dobře jako vždy. Ať už prožívá cokoli, před kamerou i ve zpěvu působil uvolněně. Jeho výkon ocenili i členové orchestru, kteří mu při závěrečné děkovačce házeli nahoru na jeviště růže.

Trubadúra už Metropolitní opera jednou odvysílala před čtyřmi lety, teď ho nasadila znovu s částečně pozměněným obsazením. Ani na této scéně však není přirozeně všechno dokonalé. Inscenace Trubadúra nepatří k vrcholným divadelním počinům, třebaže režie Davida McVicara, balancující někde na pomezí devatenáctého století a abstraktní nadčasovosti, rozhodně ruší méně než třeba Trubadúr na Salcburském festivalu, umístěný do obrazové galerie.

V té se procházela i Anna Nětrebko, která nyní aspoň mohla vyměnit kostýmek průvodkyně za „normální“ róbu. Leonoru zpívala svým opulentním hlasem a ukázněným způsobem, ačkoli ke konci se zdálo, že ne všechny tóny jsou náležitě čisté. V přestávkovém programu představila i svého sedmiletého syna Tiaga.

Může být spokojen

Při poslechu a sledování Manrica, kterého zpíval jihokorejský tenorista Yonghoon Lee, člověk jen vzpomínal na mnohem ohnivějšího a tvořivějšího Marcela Álvareze z minulé projekce. Lee je takříkajíc mimo roli, a i když má jistě silný hlas, aspoň v přenosu to znělo jako když zpívá skrze kovovou rouru, stylem „start – cíl“, z plna hrdla a z plných plic, bez jemností.

Roli Azuceny opět zpívala Dolora Zajicková, která v přestávkovém rozhovoru s moderátorkou Susan Grahamovou žertovala mimo jiné o své snaze pochopit děj této opery, v níž v MET debutovala už roku 1988. Menší roli Ferrando si zopakoval slovenský basista Štefan Kocán.

Scéna z Trubadúra v Metropolitní opeře

Scéna z Trubadúra v Metropolitní opeře

Generální ředitel Metropolitní opery Peter Gelb může být s projektem MET in HD spokojen. Zpočátku nejistý podnik se ujal a počet kin, která se k němu připojila, v uplynulých letech rostl geometrickou řadou. Zda a jak „opera v kině“ ovlivnila – ať už v jakémkoli smyslu - třeba návštěvnost, je jiná otázka. Každopádně v dalších operních metropolích poskytují přenosy jistě zajímavá srovnání a u nás jsou dokonce v jistém smyslu náhradou za umělecky víceméně nefunkční operní život.

Jubilejní sezóna pokračuje 17.října Verdiho Otellem.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.