Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Právník, umělec, kritik, lid - každý má svou pravdu

Výtvarné umění se u nás stává společenským tématem zřídkakdy. V tom je případ Tomáše Vaňka a jeho cyklu interpretujícího kresby Josefa Lady výjimečný. Vaňkova minimální pokora před dílem tvůrce vpravdě národního i před autorským zákonem odkryla, jak obrovsky rozdílně se u nás výtvarné umění chápe. Zcela jinak se jeví právníkům, kunsthistorikům a „obyčejným“ občanům. Níže uvedené citace těchto pohledů pochází z veřejné diskuse k výstavě Interpretace není zločin v brněnském Domě umění.


Žert na hranici zákona

Pro právníky je Vaňkův případ jasný: nepožádal dědice o souhlas a ten je nyní přesvědčen, že tahle interpretace na zapřenou jeho předka znevážila. Takže ho klidně může dát k soudu. Vaňkovi vůbec nepomůže, že starý Lada byl dost velký žertéř.

Právo nebrání jen zájmy dědiců, nýbrž i hodnoty vyšší. „Má být národní kulturní dědictví nějakým způsobem nedotknutelné, nebo má být vydáno v šanc? Teď je to žert na zdi - a zítra se bude obrázek prodávat na pohlednicích a na tričkách,“ uvažuje Ivo Telec, jeden ze strůjců autorského zákona. Podle něj by si tak Vaněk na úkor Lady, potažmo nás všech přišel na pěkný balík peněz.

Řeč práva nepřipouští takové termíny jako umělecká svoboda či smrt autorského subjektu. I když Vaněk k Ladovi přistupoval právě v téhle, řekněme kunsthistorické rovině. Ladovo dílo mu přišlo jako obrovská ikona. Jako posvátný předobraz, který si od školní výtvarky nosí v sobě. I když ho někdy dost irituje, je nesmazatelnou a vlastně roztomilou součástí jeho vnímání. Sám Lada je pro něj - právě jako stvořitel ikony - jakousi nadpozemskou bytostí, a ne člověkem, od jehož syna by se dalo čekat vyhrožování soudem kvůli pár obrázkům na výstavě.

Citacemi k originalitě

Kunsthistorik bude Tomáše Vaňka bránit tím, že interpretování cizího díla je jedním z nejčastějších aktů výtvarného umění od začátku dvacátého století. Přičemž duch naší doby, vyžívající se v anarchii, po tvůrci vůbec nechce, aby se původního autora na jeho názor vyptával. „Neautenticita je nejoriginálnějším konceptem posledních let,“ upozorňuje na největší paradox současné výtvarné scény historik a teoretik umění Jiří Ševčík. Cizí obraz si výtvarník může půjčovat stejně legitimně jako třeba tvar krajiny. K vlastnímu originálnímu projevu dochází skrze dílo někoho jiného, skrze jeho interpretaci. „Jak se budeme soudit s vlastníky autorských práv a s ochránci veřejné morálky, když jsou paradoxně kopie obsažnější než originál? ptá se Ševčík.

Ředitelka Moravské galerie Kaliopi Chamonikolasová říká: „Nikdo není originální. Každý se zařazuje do vizuálního jazyka, kde je s někým srovnáván. Kde, třeba i nevědomě, cituje předchozí autory, styly, artefakty.“

Pravda: Vaněk Ladu citoval zcela vědomě. A nepřijde mu na tom nic divného. Jenže podobná praxe nepřišla divná tisícům jeho předchůdců, největší velikány výtvarného umění nevyjímaje. Média takových příkladů uvedla v prvních dnech po zveřejnění Vaňkova případu tolik, až to vypadalo jako soutěž v historických vědomostech výtvarných redaktorů.

Šalamounský strážce morálky

Soudě podle ohlasů veřejnosti, udělala Národní galerie v Praze zakrytím Vaňkových prací dobře. Vaněk byl čtenáři deníků napadán z laciného plagiátorství, z nedostatku invence, z vulgárního parazitování na národním tvůrci. Je přitom zvláštní, co vlastně u nás dokáže společnost k takovým odsudkům výtvarného díla vyburcovat.

V USA a v západní Evropě podobné reakce vyvolává neúcta ke katolické církvi, k obětem holocaustu, nebo k obecně uznávané morálce. Pokud se těchto hodnot nějaký umělec ve výstavě dotkne, dotyčná galerie musí počítat s problémy. Po veřejných protestech třeba ztratí sponzory a potýká se s vládnoucími politiky. Řada takových výstav zavítala do Česka a nebyl s nimi sebemenší problém. Neurazily nás například Serranovy fotky krucifixu v moči ani nechutně vulgární video bratří Chapmanů. Když si včak někdo utahuje z odkazu Josefa Švejka a kocoura Mikeše, je zle. „Je to kvalifikováno jako atak na národního umělce a na Národní galerii jako na národní instituci,“ upozorňuje Ševčík.

Na rozdíl od zahraničních institucí se Národní galerie za „svého“ problematického umělce nepostavila. Raději šalamounsky vyšla vstříc všem výše zmiňovaným pohledům na věc. Právníkům se zavděčila zakrytím díla a tedy znemožněním jeho dalšího šíření. Kunsthistoriky uklidnil ředitel Sbírky moderního a současného umění Tomáš Vlček v televizní „jedenadvacítce“, kde se otevřeně zastal postmoderní svobody v tvorbě - přestože zakrytí Vaňkova díla musel předtím sám schválit.


Pětatřicetiletý výtvarník Tomáš Vaněk loni obdržel Cenu Jindřicha Chalupeckého za soubor Particip č. 22 - Interpretace Josefa Lady pomocí šablon. V něm na výstavní panely Veletržního paláce v Praze nasprejoval patnáct Ladových kreseb zvířecích a lidských postav. Polovinu z nich doplnil o pohlavní znaky. Proti Vaňkově dílu vystoupil Ladův vnuk Josef Lada. V autorském zákonu je totiž vymezená takzvaná postmortální ochrana. Dědici zaručuje, že bez jeho souhlasu nikdo nemůže použít dílo jeho předka, jež by bylo tímto použitím zneváženo. Veletržní palác na Ladovu žádost Vaňkovy práce zakryl. Ladův právník Tomáše Vaňka zároveň požádal, aby cyklus již nikdy nevystavoval.













Tomáš Vaněk: Particip č. 22

Tomáš Vaněk se stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Cenu Jindřicha Chalupeckého vždycky získali mladí výtvarníci, kteří se prosadili v českých galeriích. Tomáš Vaněk, její nejčerstvější laureát, však pracuje hlavně na ulici. Jeho nasprejované sexistické parafráze Ladových kreseb se mohou objevit kdekoli; třeba i na zdi vašeho domu.

Cenu Jindřicha Chalupeckého vždycky získali mladí výtvarníci, kteří se prosadili v českých galeriích. Tomáš Vaněk, její nejčerstvější laureát, však pracuje hlavně na ulici. Jeho nasprejované sexistické parafráze Ladových kreseb se mohou objevit kdekoli; třeba i na zdi vašeho domu.

Cenu Jindřicha Chalupeckého vždycky získali mladí výtvarníci, kteří se prosadili v českých galeriích. Tomáš Vaněk, její nejčerstvější laureát, však pracuje hlavně na ulici. Jeho nasprejované sexistické parafráze Ladových kreseb se mohou objevit kdekoli; třeba i na zdi vašeho domu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

13. dubna 2024  9:22

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil...

Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní

15. dubna 2024  21:44

Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře se orientujete ve filmech a rolích Rudolfa Hrušínského?

13. dubna 2024  10:30

Stačil mu jeden pohled a vyjádřil všechno, co si jeho postava v danou chvíli myslí. Rudolf...

Plačící Palestinka objímající svou mrtvou neteř je snímkem roku

18. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  12:09

Fotografií roku se podle prestižní soutěže World Press Photo stal snímek zachycující Palestinku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vystupovat v Praze je často za trest. Lidé jsou tam zpovykaní, říká brněnský komik

16. dubna 2024

Premium Říká, že je cholerik a je snadné ho vytočit. Umí si však vystřelit sám se sebe a je přesvědčený, že...

Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swift vydala nové album

19. dubna 2024

Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swift...

Knihou roku je Hella. Cenu čtenářů má Moravec, v humoru uspěla Macháčková

18. dubna 2024,  aktualizováno  21:39

Knižní svátek Magnesia Litera v pondělí večer vyvrcholil předáváním cen. Knihou roku se stal román...

Čtení jsem nenáviděla. Autorka dětské fantasy o boji s dyslexií i námětech knih

18. dubna 2024

Premium Říká, že dobré náměty se válejí na ulici. Že se jenom stačí rozhlížet kolem sebe a nechat příběhy,...

Smrtelné hříchy pěvkyně Kožené. Česká filharmonie odtajnila sezonu

18. dubna 2024  17:30

Semjon Byčkov zahájí na podzim sedmou sezonu na pozici šéfdirigenta České filharmonie. Na postu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...