Divadlo Archa - vyklízecí práce

Divadlo Archa - vyklízecí práce - Ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab během vyklízecích prací. (17. září 2002) | foto: Michal Čížek, MF DNES

Prakticky celé divadlo musíme rozebrat

V pražské Arše voda stále „bydlí“ a páchne, proto musí být divadlo celé rozebráno. Divadlo Archa připomíná malou továrnu. Ředitel Ondřej Hrab má pro scénu zasaženou v srpnu spodními vodami ještě jeden výraz: ground zero. Vše tu bylo vyklizeno, zůstal jen holý beton. Z podlahy velkého sálu trčí hydraulické konstrukce a mezi nimi prolézají muži v montérkách.

Arše můžete pomoci v aukci iDNES. Dražit se bude grafika Netopýr výtvarníka Petra Nikla. Aukce začne 26. září v 10 hodin ZDE.


Ony rezavějící stroje jsou polohovací stoly a patřily k pýše Archy, neboť divadlo během chvíle přeměnily na baletní sál či rockový klub. Dnes nikdo neví, zda ještě budou fungovat. Byla pod nimi voda, kostry obalil rez a technici nyní odmontovávají zaplavené motory. „Teprve uvidíme, co půjde opravit. Mnoho technologií včetně těchto zvedacích stolů bylo u nás takto použito poprvé, vyrobili je pro Archu jako prototypy,“ vysvětluje Hrab.

Výše škod v multifunkčním divadle v ulici Na Poříčí bude obrovská; první odhady zní zhruba sedm desítek milionů. V Arše nejde o nasáklé plyše sedaček nebo tuny promáčených kostýmů, nýbrž právě o zničené moderní technologie - a kvůli jejich nákladné výrobě se také mohou opravy značně protáhnout.

„Například zvedací stoly měly desky z olšového dřeva, které se používá jen na taneční podlahy, a tudíž se špatně shání. Buď můžeme několik let čekat, než pokácejí a vysuší olšový les, anebo hledat náhradní řešení,“ vysvětluje Hrab. Zničeny byly i speciální posuvné akustické stěny, špičkové zvukařské zařízení a kilometry kabelů uložených ve zvláštních tunelech v podlaze.

Po spodní vodě, která zaplavila divadlo až po balkon, již není na první pohled ani stopy. Přesto kanalizační tekutina v divadle stále pobývá, však je také zápach plesniviny a bahna pořád zřetelně cítit - podle Ondřeje Hraba voda natekla miniaturními škvírami do trubek v konstrukcích zábradlí a dveří, do sloupů, do barového i šatnového pultu.

„Vyvstávají problémy, na které jsme v první moment ani nepomysleli. Prakticky celé divadlo budeme muset rozebrat, už jen z hygienických důvodů. Voda a následné plísně se dostaly úplně všude,“ říká Hrab a pokračuje: „Divadlo leží ve značné hloubce, proto se při výstavbě s povodní počítalo - jenže maximálně se stoletou.“

Voda naštěstí nedosáhla do kanceláří divadla, kde je uložen vzácný archiv. „Nakonec všechny materiální věci se dají nahradit, ale kazety s inscenací režiséra Roberta Wilsona nebo koncertem Meredith Monk těžko,“ soudí ředitel. Právě tihle umělci na Archu nezapomněli a nabídli pomoc. Nebyli sami: z celého světa prý chodí nabídky na benefice i hotové peníze. „Díky povodním jsem si uvědomil, že prostor není to hlavní. Archa je především společenství podobně smýšlejících lidí,“ poznamenává Hrab.

Také kvůli věrným divákům, kteří chodili vynášet bahno, začalo divadlo co nejdřív hrát; první představení byla na programu včera - v tanečním Ponci na Žižkově, kde má Archa útočiště až do prosince. Čekají ji také zájezdy do polské Wroclavi: tamní scény slíbily, že poskytnou zkušebny pro přípravu nových projektů. V Ponci bude zatím Archa uvádět Vizitu Jaroslava Duška a produkce Dům Hluchého a Něžné knoflíky. Představení Marné tázání nebes se přesune do Státní opery. Pokladna divadla je v provozu jak v Arše, tak v Ponci.

Diváci mohou podpořit Archu na benefičním koncertě Archa pluje, který se v neděli 29. září koná na louce za Jízdárnou Pražského hradu. Vystoupí tu The Plastic People of the Universe, Už jsme doma, Načeva, Filip Topol a Psí vojáci či Tatabojs a další umělci.