Pračlověk Dušek obhajuje muže

Víte, proč muži nesnášejí nakupování, zatímco ženy je přímo zbožňují? Protože muži jsou lovci, kteří musí kořist vystopovat, dopadnout, a nikoli hodiny vybírat v supermarketu. Ženy jsou naopak sběračky, mající v genech zakódovanou potřebu vytvářet zásoby. To není začátek populárně vědeckého článku, ale pasáž ze hry Caveman neboli Obhajoba jeskynního muže, kterou dnes v české premiéře coby one-man-show uvede v klubu Lávka herec a moderátor Jaroslav Dušek.

Základní myšlenkou komediálního monodramatu slavícího od premiéry v roce 1991 úspěchy na Broadwayi i v Evropě je teze, že pravěké principy mezi lidmi stále fungují a vytvářejí rozpory mezi muži a ženami. Dědictví z dávnověku je tak zdrojem věčného nedorozumění.

Po letech si Jaroslav Dušek vyzkouší něco jiného, než je čirá improvizace s vlastním divadlem Vizita. Na jevišti stane společně s někdejším spoluhráčem z Vizity, jazzovým hudebníkem Alanem Vitoušem, který obstará doprovod na nejrůznější „pravěké“ nástroje - bubínky a chřestidla.

„Možnost zahrát si zase s Alanem, který se vrátil ze Švýcarska, byla lákavá,“ vysvětluje herec a nevylučuje, že se Jeskynní muž přiblíží stylu Vizity.

Bez improvizace se totiž Jaroslav Dušek přece jen neobejde, byť práci na již hotovém divadelním textu považuje za okysličení. Nehodlá se však striktně držet textu a do hry zapojí i publikum.

„Kusy hry volně přehazuji, propojuji i přidávám. Jedinou podmínkou je, že se musím vejít do devadesáti minut bez přestávky, “ říká. Sám je zvědav, jak se hra, neboli zpověď moderního, ale svým ustrojením stále pravěkého muže jménem Romeo, vyvine.

Autor podle Duška značně lichotí ženám a jejich „lepším“ vlastnostem, na druhou stranu však od nich vyžaduje porozumění pro odlišný mužský svět.

„Hodně situací nechávám otevřených. Je mi strašně protivné nacvičovat pocity nebo jít jen po textu. Neučím se slova, ale situace,“ popisuje Dušek svoji techniku, díky níž se obejde i bez režiséra. Původně přitom chtěl, aby Cavemana režíroval Jan Hřebejk. „Jenže Hřebejk odmítl s tím, že na takovou hru režiséra nepotřebuju. Teď vím, že měl pravdu, jen bychom se navzájem trápili.“

Jeskynního muže si Dušek představuje jako talkshow s přímou účastí publika, které by rád rozsadil podle pohlaví - po pravici ženy, po levici muže. Caveman by se měl ocitnout ve středu sálu a obracet se na obě strany auditoria.

„Jenom nevím, jestli to uvaděčky zvládnou, nebudeme nikoho odtrhávat od partnera násilím. Ideální by bylo, kdyby se místa prodávala odděleně už v předprodejích.“ Herec doufá, že publikum nebude vlažné, nechá se vyprovokovat a vstoupí i do vzájemné diskuse: muži budou reagovat na názory žen a naopak.

„Nic dopředu neplánuju, takže když třeba přijdou do divadla zvrhlíci, tak se celé představení zvrhne,“ těší se Dušek.

Hra Caveman v překladu Denisy Štrbové je zatím na programu do poloviny června a před sebou má čtyři desítky repríz. Vstupenky jsou k mání za 150 a 250 korun.

Jaroslav Dušek jako Caveman.

Jaroslav Dušek jako Caveman.

Jaroslav Dušek jako Caveman.

Jaroslav Dušek jako Caveman.

Jaroslav Dušek jako Caveman.

Jaroslav Dušek jako Caveman.