Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozoruhodné představení o boji Ivana Blatného

  3:10aktualizováno  3:10
Pražské komorní divadlo připravilo nevšední projekt, hudební kompozici Miloše Orsona Štědroně Kabaret Ivan Blatný, v níž jsou použity básníkovy texty z jeho pozdních sbírek Stará bydliště a Pomocná škola v Bixley.

Kabaret Ivan Blatný (Karel Dobrý jako Ivan Blatný, (Pražské komorní divadlo) | foto: Pražské komorní divadlo

Pro ty, kteří o Blatném nic nevědí, bude asi obtížným oříškem. Básník (narozen 1919 v Brně) patřil ke špičce české  poezie, po únoru 1948 vycestoval do Británie a zůstal v emigraci, od roku 1954 až do skonu v roce 1990 se jeho životní osudy přesunuly do několika psychiatrických léčeben.

Štědroňova pozoruhodná kompozice osciluje od kabaretního písničkového pásma až někam k oratoriu. Režisér Jan Nebeský umístil diváky na jeviště a s výtvarnicí Janou Prekovou postavili neúplnou zeď blázince, přes kterou je vidět dál a na níž se dá také hrát.

Před publikem se prezentuje nerovný „boj“ nemocného básníka (Karel Dobrý) a jeho ošetřovatelky (Lucie Trmíková). Za zdí, zády k publiku, ale čelem k prázdnému hledišti divadla, zpívají čtyři girls (Monika Krejčí, Gabriela Míčová, Eva Velická a Tereza Nekudová), doprovázené čtyřčlennou kapelou (u klavíru sedí sám komponista Štědroň).

Oběť mučení
Dívky občas vyjdou na horní plošinu zdi a zapojí se do imaginativních hrátek s replikami a významy textu. Dole pod nimi podrobuje ošetřovatelka básníka téměř permanentní tortuře: rozpatlává mu na obličeji různé krémovité potraviny, trestá ho výpraskem dlaní na holý zadek. V některých momentech však přejímá roli chápavé kamarádky.

Hlavní hvězdou je  Karel Dobrý, který v rámci režijní koncepce ztělesňuje poněkud karikaturní podobu psychiatrického pacienta a ne zcela jednoduchou  partituru výborně zpívá.

Jak jsme u Nebeského režií zvyklí, sugestivní féerie nabízí pramálo záchytných „výkladových“ bodů, tvůrčí imaginace však má omamnou sílu. Nezbývá než se  poddat rozostřené paletě nálad a nápadů.

Asociace  plynou  volně a bez pevnější dějové kostry, i když i ona by se při dobré divácké vůli  dala vypreparovat (leitmotivem je básníkovo zklamání z toho, že se ho hned po emigraci doma veřejně zřekl blízký přítel Josef Kainar).

Problém ovšem spočívá v tom, že asi ne každý Blatného čtenář vezme za svou inscenaci, která má sice podivuhodnou atmosféru, převládá v ní však groteskní škleb.

Miloš Orson Štědroň - Kabaret Ivan Blatný
Pražské komorní divadlo. Režie Jan Nebeský, účinkují Karel Dobrý, Lucie Trmíková a další. Délka 80 min.
Režie: 80 %
Výkony herců: 90 %
Celkový dojem: 80 %

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Herec Jan Kříž
V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného...  celý článek

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.