Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Popíjející Oněgin a Taťána na nádraží

  1:00aktualizováno  1:00
Opera Slovenského národního divadla, která hostovala v Národním divadle, přivezla Brittenova Petera Grimese a Čajkovského Evžena Oněgina.
Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ruskou klasikou zaujala více, a to díky neklasickému pojetí proslulého německého režiséra Petera Konwitschného.

Konwitschny je bořitel zažitých obrazů i zdatný stavitel nových. Oněgina připravil podle své deset let staré inscenace pro Lipsko. Těžko říct, nakolik se výsledek shoduje s originálem.

V Německu je obvyklé, že se herci zmocňují rolí s velkou intenzitou, v našich krajích se spíše pohodlně obehrává. Nelze tedy vyloučit, že jsme viděli jen odvar, v němž se přesto dala rozeznat pevná struktura.

Konwitschny nazírá Oněginův příběh až surově, jako obraz lidské beznaděje utápěné v alkoholu. Na jevišti si "přihýbá" kdekdo, i Oněgin přinese lahev zabalenou do papíru, na nějž posléze Taťána napíše svůj dopis.

Všechny postavy se pohybují v chladném prostoru inspirovaném lipskou nádražní halou, který může asociovat i prázdnou duši. Lidé jako by na něco čekali, ale nejsou schopni se jeden druhému přiblížit.

Svět Taťány se smrskává na hory knih vlevo po straně jeviště. Její vyznání lásky smete svým výkladem podroušený Oněgin doprovázený prostitutkami. V závěrečném výstupu mu to Taťána vrátí: zle a výsměšně se rozesměje nad jeho vlastním dopisem.

Herecké výkony sólistů i sboru se rozhodně vymkly z toho, co jsme zvyklí v Praze vídat, škoda jen, že hudební nastudování trpělo nepřesností a pěvecké výkony nebyly zrovna prvotřídní. Protože však v Praze nemáme kontakt se světovou operní režií, buďme vděčni za toto letmé setkání s promyšleným divadlem.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.