Popelka v neobvyklém kabátě

Týden po uvedení Louskáčka v Národním divadle přišel s další pohádkou, tentokrát s Popelkou, balet Státní opery Praha. Jde vlastně o první celovečerní a zároveň zcela původní inscenaci tohoto tělesa, jehož stále méně viditelnou součástí je také Pražský komorní balet.

Pavel Šmok a Pavel Ďumbala, podepsaní pod režií a choreografií, balet zkrátili.

Škrtů, jimž podlehly hlavně taneční variace (například výstupy ročních období), netřeba litovat.

Snaha podpořit takto dějový spád však vyšla jen částečně. Děj přibrzďuje málo propracovaná režie, a zejména jednoduchý výklad postav.

Některé figury jsou bezvýrazné (Popelčin otec, Dobrá víla), jiné se opírají jen o groteskní šarži (macecha a zlé sestry). Nepomáhá ani standardní a málo objevná choreografie, zasazená do náznakové scény Karla Glogra a rokokových kostýmů Romana Šolce.

Inscenátoři se pyšní živým hudebním doprovodem. Ten je však největší slabinou. Orchestr Státní opery Praha pod vedením Leoše Svárovského hrál Prokofjeva k nepoznání unyle a naprosto bez příznačného třpytu.

Dobře se uvedli někteří sólisté: z Plzně příchozí, technicky jistý a noblesní Ondřej Novotný jako Princ a přirozeně něžná Lucie Holánková v titulní úloze. Sbor má se svou nepříliš komplikovanou choreografií o poznání větší problémy.

Přes výše zmíněné patří tato Popelka k solidním inscenacím a mohla by se úspěšně poměřovat s lepšími díly na regionálních scénách. S baletním souborem Národního divadla se však srovnávat nedá.