Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poeovy povídky vycházejí s ilustracemi Aléna Diviše

  16:57aktualizováno  16:57
Kresby, jimiž malíř Alén Diviš ilustroval povídky amerického romantického prozaika, básníka a esejisty Edgara Allana Poea, vycházejí nyní poprvé knižně právě spolu s Poeovými texty.

Alén Diviš: ilustrace k povídkám E. A. Poea | foto: Argo

Diviš, kterého s autorem detektivních a hororových příběhů spojují mnohé aspekty života, kresby vytvořil před více než padesáti lety. Knihu Pád do Maelströmu a jiné povídky vydává nakladatelství Argo. Publikace zahrnuje čtrnáct povídek, jejichž výběr se odvíjel od toho, ke kterým textům Diviš vytvořil ilustrace. Poe se považuje ze zakladatele moderní detektivky a hororu.

Diviš byl dlouho jednou z nejméně probádaných osobností českého výtvarného umění, opředenou mnohými legendami a mýty. Po desetiletích přehlížení bylo Divišovo dílo objeveno v 70. letech.

Více se ho snažila přiblížit velká výstava, která se konala před dvěma lety v Rudolfinu. V životě i tvorbě obou umělců existují mnohé paralely. Oba spojují dramatické životní osudy završené osamělou smrtí v chudobě, oba měli zálibu v baladických příbězích s tajemnou atmosférou a také v jejich charakterech lze vystopovat shodné rysy.

Tato lidská i umělecká spřízněnost patrně inspirovala Diviše k vytvoření rozsáhlého souboru čítajícího přes 60 kreseb spojených se spisovatelovými povídkami. Ty se sice dočkaly řady reedic a výborů, ale s Divišovými ilustracemi vycházejí poprvé.

Alén Diviš (1900 až 1956), samotářský a nezařaditelný tvůrce halucinačních vizí, hororových scén i procítěných náboženských výjevů se v posledních třiceti letech stal pro české umění synonymem uměleckého outsiderství. Od 20. let žil v Paříži, kde studoval mimo jiné i u Františka Kupky a jiných významných tvůrců.

Zprvu byl ovlivněn kubismem a abstraktním uměním, ale ve 30. letech se od dráhy moderního umělce odklonil a soustředil se na základní otázky života a umění. Kromě drsných a pustých krajin tehdy maloval lidi z okraje společnosti.

První roky druhé světové války strávil v různých věznicích a internačních táborech ve Francii. V samovazbě pařížského vězení La Santé, kde pobýval několik měsíců, přetvořil stěny cely v jedinečný obraz vězeňského světa. Tímto výtvorem předznamenal dílo, kterým později do výtvarného umění zasáhli slavní umělci, třeba Jean Dubuffet.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálky knihy Animalium
Půvabně ilustrované Animalium by mohl ocenit i Harry Potter

Nakladatelství Albatros vydává knihu Animalium, která je nebývale půvabnou poctou světu zvířat. „Tohle muzeum je úplně jiné než jakékoliv, které znáš. Má...  celý článek

Spisovatelka Nina Weijersová
RECENZE: Umění se změnilo. Už je jen pro oligarchy a hiphopery

Nizozemská spisovatelka Nina Weijersová se stejně jako její hrdinka Minnie vydala na tenký led. Ve svém debutovém románu Následky podává upřímnou výpověď o...  celý článek

Usáma bin Ládin
RECENZE: Usáma ukazuje svět, ve kterém je terorismus i mobil cizí slovo

Sci-fi nemusí být jen žánrem, který čtenáři umožňuje útěk z­ reality. Ono ji mimo jiné může celkem trefně glosovat. Alespoň v knihách Lavieho Tidhara to platí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.