Podivuhodné události avantgardisty Pieneho

Retrospektiva podobná nynější výstavě Otto Pieneho nebyla v Česku poměrně dlouho. A lze pře dpokládat, že na ni v blízké budoucnosti nic srovnatelného nenaváže. Jednak jde o projekt věnovaný slavnému, ale u nás téměř neznámému cizozemci - a takové "nezaručené" věci velké české galerie, když už chtějí prezentovat někoho "zvenku", nevyhledávají. A hlavně: je to retrospektiva připravená s entuziasmem. Kurátor Vít Havránek výtvarníka představuje téměř vyčerpávající sumou děl.

Čtyřiasedmdesátiletý Němec Otto Piene patří k výtvarníkům, kteří na konci padesátých let oživili ideály meziválečné avantgardy. Umění brali jako nedílnou součást života a dokázali je dostat zpět mezi lidi.

První patro domu U Kamenného zvonu prezentuje Pieneho počátky. Jsou tu jeho světelné balety, v nichž se na principu žárovek otáčených za perforovanou dřevotřískou mění tmavé místnosti v chrámy kosmického kolotu hvězd či asteroidů. Tyhle instalace člověka zároveň vracejí proti proudu času. Připomenou mu záblesky světel automobilů točících se nad lůžkem při bezesných nocích nebo primitivní efekty prvních diskoték.

Piene byl v padesátých letech silný ještě v rastrových obrazech, v nichž skrz mřížku na plátna vytlačoval barvy z tub, na fotopapíry promítal světlo a na papír nechal působit kouř. Autor zde provádí geometrické vzory, zároveň řízené jeho představivostí, zároveň podmíněné silám přírodních živlů. Skloubení přírody s lidskou imaginací rozvinuli i jeho souputníci ve výtvarné skupině Zero. Na Pieneho obrazech malovaných ohněm můžeme například sledovat jakési vtékání černé pralátky do neposkvrněného rudého podkladu. Neboli: civilizace se rozlévá do božského jsoucna.

V druhém patře galerie dostal prostor Pieneho vynález ze sedmdesátých let, takzvaný Sky Art. Výtvarník zprvu vypouštěl do vzduchu dlouhé nafukovací tubusy, posléze je doplnil o lidské "posádky" (performance hudebnice Charlotte Moormanové zavěšené na balonu), aby tyto akce vyvrcholily seancemi s obřími plujícími duhami, mraky a zvířaty. Rozměry těchto "vzdušných událostí" skvěle přibližuje několik dokumentů promítaných na výstavě.

Slabiny má Pieneho retrospektiva nyní dvě. První je pochopitelná: podzemní část výstavy s ukázkami nafukovacích objektů musela být uzavřena kvůli zaplavení sklepa. Druhá slabina: chybí katalog. Pořadatelé finančně vykrváceli na dopravě a instalování stovek děl. Galeristé museli volit mezi dvěma zly. V zásadě je dobře, že víc energie a peněz vložili do expozice. Nicméně je škoda, že z výstavy zůstanou jen vzpomínky.

OTTO PIENE
The Zero Experience
Kurátor Vít Havránek. Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha 1, Galerie hl. města Prahy. Výstava trvá do 29. září.


Otto Piene - foto 1

Otto Piene - foto 2

Otto Piene - foto 3

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Německý umělec Otto Piene.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost potrvá v pražském Domě U Kamenného zvonu až do konce září.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Ukázka z tvorby Otto Pieneho. Výstava Nulová zkušenost v pražském Domě U Kamenného zvonu.