Když před svým domem objevíte psa sousedů propíchlého vidlemi, v klidu vás to asi nenechá. Pokud ještě trpíte Aspergerovým syndromem, tedy lehčí formou autismu, dokonce vám nezbývá nic jiného než tajemné vraždě přijít na kloub. A nezastaví vás ani to, že se to tatínkovi vůbec nelíbí a že máte být brzy prvním, kdo na zvláštní škole složí maturitu z matematiky.
Režisérské duo Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR) se rozhodlo britský činoherní hit, který podle bestselleru Marka Haddona napsal Simon Stephens, přivést na pódium pražského Divadla Kalich v hravé formě. Podivný případ se psem, tedy příběh autistického chlapce, který během vyšetřování tajemné vraždy jakoby mimoděk rozlouskne těžkou situaci svých rodičů, režírují s vědomím, že obecenstvo pražské scény je zvyklé spíše na kvalitní muzikál či lehoučké komedie.
I proto dostává ve hře výrazný prostor Petr Vančura, který s předepsanou halasností stejně ztvárňuje role popletených strážníků i nedoslýchavé stařenky odvedle. V jeho scénách dostává kus slovu komedie nejvíce.
Přednosti zpracování pražské scény však tkví úplně jinde. Režiséři skvěle kombinují zvuk a světlo a budují úžasnou barevnou atmosféru Christopherova uvažování, která navenek zůstává skryta za jeho sociálním handicapem. Jeho myšlenky se míchají s reálným životem, jako by nezáleželo na tom, co je současnost a co si Christopher jen dává do souvislostí s dřívějšími událostmi.
Bílá scéna nepravidelně ohraničená třemi stěnami, do které střídavě vchází jednotlivé postavy Christopherova pátrání, evokuje jeho uzavřenou mysl. A k tomu stačí tak málo, třeba jen kužel světla z baterky či červené klubko. Citlivou režii pak skvěle doplňují herecké výkony, zejména hlavní role Jana Ciny. S ním zůstává celou dobu na pódiu jeho druhé já, terapeutka v podání Hany Vagnerové. Cina s Vagnerovou vytvořili zajímavou ústřední dvojici, oba hrají vyčerpávajícím způsobem; skvěle se doplňují a doslova souzní.
Podivný případ se psemDivadlo Kalich 12. května 2015 režie: SKUTR hrají: Jan Cina, Hana Vagnerová, Simona Babčáková, Marek Daniel, Petr Vančura, Zuzana Stavná |
Kombinací všech těchto faktorů diváky první polovina doslova okouzlí. Podivný případ je křehký a poetický, ale přitom vtipný a svižný. Absolutnímu hodnocení bohužel nedostojí druhá část, kde v hektických až uječených scénách z londýnské dopravy pomyslně dochází dech nejen policistovi, který Christophera pronásleduje.
Divadlo Kalich už uvedením Ženy za pultem 2 naznačilo, že se nehodlá ubírat jen sázkou na osvědčenou produkci. „Znamená to, že teď už zvládnu všechno?“ ptá se Christopher závěrem. To je otázka hlavně na diváky, zda zdejší pokus skloubit známé tváře s moderní režií přijmou.