Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plzeňská výstava představuje umělce, který přerostl české poměry

  6:15aktualizováno  6:15
Retrospektiva Jana Autengrubera (1887–1920), kterou uspořádala Západočeská galerie v Plzni je, objevem prvního řádu. Předvádí rozsáhlé a výrazově různorodé dílo polozapomenutého autora, jemuž by mělo patřit čelné místo mezi průkopníky moderního českého malířství, po boku Bohumila Kubišty, Emila Filly nebo Jana Zrzavého.

Jan Autengruber: Vinice u Neapole, 1914 | foto: REPRO: ZÁPADOČESKÁ GALERIE

Jenže Autengruberovi, rodákovi z Pacova na Vysočině, osud nepřál. Studoval a úspěšně tvořil převážně v cizině, takže zdejší nacionální kritika jej nebrala v potaz.

Otřesná, byť krátkodobá zkušenost s první světovou válkou mu vzala iluze a postavila jej před otázku, co a především jak dál malovat. A španělská chřipka jej zabila dřív, než stihl na tuto otázku najít odpověď – v pouhých třiatřiceti letech.

Z Mnichova až do Itálie

Plzeňská výstava je pojata se vší důkladností. Kromě skicářů, korespondence, fotografií či ukázek autorovy sochařské práce nabízí na sto padesát Autengruberových obrazů z let 1904–1920: od juvenilních postimpresionistických krajinek, realizovaných na pražské umělecké průmyslovce, přes vrcholné, silně expresivní kresby a malby po díla pokoušející nové výrazové možnosti, autorovými slovy "upřímnou velkou formu".

Z retrospektivy Jana Autengrubera

Zatímco v tematické rovině měl Autengruber jasno – od počátku jej kromě krajiny přitahovala figura a zpracování starozákonních námětů, v rovině výrazu váhal a hledal. Pro inspiraci odjel nejprve do Mnichova, poté navštívil Paříž, následně zakotvil v Itálii.

Zatímco mnichovská etapa jej osvobodila ze zajetí akademismu a otevřela před ním možnosti expresionistické estetiky, z italského období pocházejí jak realistické krajinné skici, tak živelně pojaté malby koketující s abstrakcí.

Právě tyto práce dramatických tahů, prudkých barev a dekonstruovaných figur plus několik temných děl reflektujících Autengruberovu zkušenost z válečné fronty patří na výstavě k nejsilnějším.

Ale fascinující je celý jeho příběh: život a dílo umělce, který rychle přerostl malé české poměry a vzal si za cíl dál přehodnocovat a rozvíjet svůj výtvarný rukopis. Už kvůli tomu se vyplatí plzeňskou expozici, jež trvá do 29. listopadu, navštívit.

Hodnocení: 90 %

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z výstavy Voayer v pražském prostoru DUP 39
VIDEO: Staňte se voyerem. Výstava ukazuje nahé ženy v sexuálních polohách

V Praze začíná kontroverzní výstava Voayer, která návštěvníkům ukazuje živé nahé ženy jako skulptury. K vidění bude tři dny v prostorách galerie DUP 39. Vstup...  celý článek

Jitro, 1857, Josef Mánes
Salmovský palác se v říjnu rozloučí s Mánesem i Navrátilem

Milovníkům výtvarného umění zbývá už jen měsíc a půl, aby si prohlédli expozici Umění 19. století v pražském Salmovském paláci. Národní galerie ji totiž od...  celý článek

Akt stojícího muže a ženy, Pablo Picasso, 1969
Jako ve Vídni. Liberec láká na Picassa, Dalího i rakouské radikály

Prostory Oblastní galerie Liberec od pátku až do října zaplní díla Pabla Picassa, Alberta Giacomettiho, Salvadora Dalího a dalších velikánů výtvarného umění....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.