Pašijové hry velikonoční začaly vznikat na podzim 1977. Když Vratislav Brabenec přišel s dokončeným libretem Pašijových her, skupina The Plastic People of the Universe se rychle rozhodla pro jeho zhudebnění. Hudební stránka Pašijových her velikonočních byla pro Milana Hlavsu velkou výzvou – dosud skládal téměř výhradně krátké rockové písně.
Pašijové hry jsou daleko propracovanější a komplexnější. U jejich vzniku ovšem nestála idea stvořit náročné artificiální dílo, ale spíš myšlenka oživení lidových tradic pašijových her.
Pašije byly dokončeny a nazkoušeny během zimy. Pečlivě utajovaná koncertní premiéra proběhla 22. dubna 1978 u Václava Havla na Hrádečku a sestava The Plastic People se pro tento projekt rozrostla na deset členů.
Zvukový záznam Pašijí, pořízený "studiově" v domácích podmínkách Havlova Hrádečku, byl nejprve šířen jako samizdat na magnetofonovém pásku spolu s textovou a obrazovou přílohou. Roku 1980 vyšla nahrávka pod názvem Passion Play u kanadské firmy Boží Mlýn, založené Paulem Wilsonem, a byla posléze s velkým ohlasem vysílána celoplošnou kanadskou rozhlasovou stanicí CBC.
Po roce 1989 byly Pašije několikrát zahrány živě, mimo jiné i v Divadle Archa společně se souborem Agon Orchestra. Naposledy byly v Arše uvedeny v březnu 2005.
Na Velikonoce 2012 provede skupina v Arše Pašijové hry poprvé společně s Komorní filharmonií Pardubice pod taktovkou dirigenta a skladatele soudobé hudby Marko Ivanoviće. Dojde k přeobsazení vokálních partů a zcela novému aranžmá. Speciálním hostem večera bude Filip Topol, který před časem ze zdravotních důvodů rozpustil skupinu Psí vojáci.