Vratislav Brabenec z Plastic People of the Universe na festivalu v Trutnově v roce 2011

Vratislav Brabenec z Plastic People of the Universe na festivalu v Trutnově v roce 2011 | foto: David Webr

Undergroundová legenda Plastic People se rozdělila na dvě části

  • 73
Členové legendární kapely Plastic People of the Universe se kvůli neshodám rozdělili. Vznikly dvě formace, jejichž členové se přou o právo používat název kapely, která vystupovala na utajovaných „podzemních“ koncertech, ale i v Bílém domě pro prezidenty Billa Clintona a Václava Havla.

V čele skupiny, která se na svých stránkách označila jako PPU/New generation, stojí violista Jiří Kabeš, jenž do kapely přišel před šestačtyřiceti lety. Lídry „druhých Plastiků“ se stali saxofonista Vratislav Brabenec a klávesista Josef Janíček. Od roku 1968, kdy vznikli PPU, se v kapele vystřídalo téměř čtyřicet hudebníků. Většina z nich tam strávila pouze krátkou dobu.

Rozhádané části kapely vystoupily 12. května shodou okolností ve stejný čas na dvou koncertech – PPU s Brabencem a Janíčkem v Brně na akci s názvem Vzpomínka na Mejlu - Hlavsa 65 a uskupení s Kabešem v Praze.

Jiří Kabeš

„Jediným oprávněným nositelem názvu The Plastic People of the Universe je sestava kolem Jiřího Kabeše a Joe Karafiáta,“ uvedl v prohlášení manažer PPU Roman Hanzlík. Připomíná, že v Plasticích vždy platila dohoda, že kapela bude pokračovat i po odchodu některého z členů souboru. Oprávnění používat název The Plastic People of the Universe se podle něj muzikanti svým odchodem vzdali. Kapelník Janíček však prohlásil, že se o této dohodě poprvé dozvěděl až z Hanzlíkova prohlášení.

Problémy v kapele jsou už staršího data. Už loni se obměnila rytmická sekce, když z PPU odešli baskytaristka Eva Turnová a bubeník Jaroslav Kvasnička. V listopadu 2015 se rozhodl opustit kapelu saxofonista Vratislav Brabenec, letos v lednu jej následoval i klávesista Josef Janíček.

Důvod rozchodu podle Janíčka souvisí s loňským listopadovým koncertem Plastic People a Filharmonie Brno. Šlo o symfonické provedení nejznámějšího díla Plastiků Co znamená vésti koně autorské dvojice Milan Hlavsa a Vratislav Brabenec.

Kabeš odmítl hrát, protože se u příležitosti symfonického koncertu měli do kapely vrátit Turnová a Kvasnička, kteří měli symfonický repertoár nazkoušený. Plastic People tedy vystoupili s filharmonií bez Kabeše a Karafiáta. Další symfonické koncerty PPU v této sestavě mají pokračovat. Jeden se má konat také v ukrajinském Charkově. Zbytek kapely v čele s Kabešem a kytaristou Karafiátem se původně rozhodl pokračovat pod názvem PPU/New generation s baskytaristou Tomášem Skřivánkem a bubeníkem Janem Ježkem a angažoval i nového klávesistu Vojtěcha Starého. Nyní však hraje pod původním názvem.

The Plastic People of the Universe vznikli v roce 1968. S nástupem normalizace byl v roce 1970 kapele odebrán profesionální status a vybavení. Státní šikana vyvrcholila zatčením všech Plastiků v březnu 1976. Vzbudilo to protesty mezinárodní kulturní veřejnosti. Při kampani na jejich obranu se zformovala pozdější Charta 77. Svá slavná, v zahraničí vydaná alba, která kolovala v kopiích mezi zastánci nezávislé kultury, mohli Plastici ve své vlasti vydat až po roce 1989.

,