The Plastic People of the Universe (Vratislav Brabenec)

The Plastic People of the Universe (Vratislav Brabenec) | foto: David Webr

Plastici předvedou společně s filharmonií Co znamená vésti koně

  • 3
Skupina The Plastic People of the Universe přichystala na 11. března do pražské Archy symfonické provedení svého zásadního díla Co znamení vésti koně.

Co znamená vésti koně je album české undergroundové skupiny The Plastic People of the Universe, nahrané v domě dramatika a pozdějšího českého prezidenta Václava Havla na Hrádečku. Album vyšlo v roce 1983 v Kanadě a v roce 2002 v České republice. Autorem hudby je Milan Hlavsa, autory textů jsou Vratislav Brabenec a Pavel Zajíček.

Nyní po desítkách let se The Plastic People of the Universe vracejí k jedné ze svých nejlepších nahrávek a připravili uvedení v symfonické verzi. Partnerem je Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Marka Ivanoviče. Premiéru má představení 6. a 7. března v Brně.

Spojení klasiků českého undergroundu a klasického obsazení symfonického orchestru by mělo umocnit autorskou invenčnost a výjimečnost díla, jež je považováno mnoha odborníky za perlu českého undergroundu. Jen pro tuto příležitost bude legendární album interpretováno v zcela novém aranžmá.

Symfonické provedení alba Co znamená vésti koně volně navazuje na symfonickou úpravu dalšího slavného titulu z plastikovské diskografie, totiž Pašijí, v roce 2012. Provedení předchází náročná příprava. Aranžmá a rozepsání do partitur se zhostil Michal Nejtek, klávesista a hudební skladatel, stojící celoživotně na pomezí hudby klasické a rockové.

Co znamená vésti koně

Plastici, kteří v době vzniku původní nahrávky (1977-1981) hráli v rozšířené sestavě, se svým zvukem se blížili k některým tehdejším světovým avantgardním skupinám jako Art Zoyd nebo Univers Zero. K dřívějšímu částečnému ovlivnění tvorbou Franka Zappy přidal výhradní autor hudby Mejla Hlavsa navíc postupy ze světa církevní i soudobé vážné hudby. Jednotlivé skladby charakteristické svým pomalým tempem jsou v jistém slova smyslu litaniemi, neopakovatelnou hudební řečí sdělovanými pocity nad stavem tehdejšího světa. "Koně" jsou dle mnohých nejlepším albem Plastiků vůbec. Po odchodu Brabence do exilu se Hlavsa vrátil k přístupnější písňové formě.