RECENZE: Ani komedie, ani akční podívaná, na Pixely uslyší jen anticeny

• 21
Adam Sandler má dvacet výher či nominací anticeny Zlatá malina. Za film Pixely, jenž jde ve čtvrtek do kin, mu hrozí další malinový příděl.

V komedii mohou být mimozemšťani hloupější než její autoři – třeba ve filmu Pixely považují záznamy prvních videoher za vyhlášení války a přepadnou Zemi s výzbrojí vytvořenou právě podle starých „arkádovek“, jak jim říkají fanoušci.

Jenže Pixely mají ke komedii stejně daleko jako k akční podívané, již také slibují; ostatně sledovat na velkém plátně malé herní displeje je nuda už z principu a formát 3D má jedinou funkci, podpořenou ještě dabingem: uspokojit děti.

Dětstvím hrdinů z počátku 80. let, kdy se hrnou k prvním herním automatům a poté na soutěž videohráčů, také film začíná. V dospělosti pijí krev víc: z génia vyrostl prostý technik – Sandler, jenž navíc zažívá unylou romanci dvou rozvedených duší se zbrojní specialistkou Michelle Monaghanové. Z ňoumy se stal prezident v podání Kevina Jamese a povýšený šampion Petera Dinklagea tvoří v očích fanoušků Hry o trůny upatlanou skvrnu na štítu seriálu, jemuž herec vévodí.

Co dělají? Vedou s vetřelci souboj na několik kol v rámci jednotlivých videoher. Jediný stylový nápad, rozpad „na kostičky“, už daleko vtipněji využily krátké animované Pixely z roku 2010, v nichž stvoření z „arkádovek“ napadla New York. Hraný příběh navíc uspává vysvětlivkami, vycpává řídký děj časovou vatou a přidává kazatelský povzdech, že někdejší počítačové hry alespoň tříbily myšlení, kdežto ty současné jen šíří krvavé násilí bez logiky.

Pixely

35 %

USA, 2015, 106 min

režie: Chris Columbus

hrají: Adam Sandler, Josh Gad, Kevin James, Peter Dinklage, Sean Bean, Michelle Monaghan, Brian Cox, Matthew Lintz, Michael Boisvert, Ashley Benson, Dan Aykroyd

Kinobox: 64 %

IMDb: 5.6

Zrovna na logiku by se však Pixely odvolávat neměly, hlavu si s ní nelámou, občas se dokonce zdá, že vzývají dramaturgickou anarchii. Za scénář a režii tentokrát Sandler nemůže a v herecké bitvě o anticeny nezůstane sám: ve stylu „hraje celá rodina“ se na plátně mihnou jeho dcera Sunny, manželka Jackie a synovec Jared Sandlerovi. Mimo ně ještě několik celebrit jako Serena Williamsová a pár vděčných kulis, které zařídí vzácné prvky humoru, ať jde o selfie s útokem na Tádž Mahál, nebo londýnské manévry schovávané za reklamu na pivo.

Možná šel zhola zbytečný snímek do výroby, jen aby se zkusil přiživit „u sousedů“. Filmový průmysl totiž loni nevydělal ani polovinu částky, již vynesl průmysl herní. Jenže Pixely nejsou ani ryba, ani rak, pouze sázka na hráčskou nostalgii.