Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pitínský chystá Lišku Bystroušku

  8:03aktualizováno  8:03
Do Slováckého divadla v Uherském Hradišti se už potřetí vrátil režisér J. A. Pitínský. Po Preissově Gazdině robě a vlastní dramatizaci Dostojevského Bratrů Karamazových připravuje inscenaci Liška Bystrouška podle stejnojmenné knihy Rudolfa Těsnohlídka.

Pitínského nejnovější inscenace nebude sentimentální fraškou ze života lidí a zvířat. "Vše, co se v románu odehrává, je viděno pak očima textu dramatického, tragédie rázu fantaskního," říká režisér svým typickým košatým, barokizujícím slohem. Liška Bystrouška s Jitkou Joskovou v titulní roli má premiéru dnes.

Vaše inscenace má podtitul Příběhy krve. Proč?
Pokud jde o krev, je to přímo v Těsnohlídkovi už úplná spoušť. Napřed na lýtku chlapeckém, pak ten zástup zardoušených kohoutů, pak další havěti opeřené, zajíci, prasata, všechna ta síla je jaksi v zubech. A už vůbec nemluvit zde o krvi lidské. Hlavně zpěněné, bouřně zkalené krvi Revírníkově. A s ním spojený hlad a s ním spojené nejchoulostivější vášně. Je to přímočaře velmi milý podtitul.

Příběh Lišky Bystroušky proslavil Leoš Janáček. Inspirovala vás Janáčkova opera?
My musíme na divadle udělat to, co Janáček má v hudbě. Z libreta vzal jsem některé jen motivy, například zabití Bystroušky. Ale u nás je to ještě horší, vlastně je to tak strašné, že bych o tom nechtěl mluvit.

V inscenaci jste využil i postupy japonského divadla.
Chtěl jsem, aby pohyb herců byl vyspělý a delikátní zároveň, krásný a vycházející z jiných tradic, než by lidé čekali. V tom nám pomáhal Igor Dostálek, který je znalcem japonského divadla. Očekávám, že divadelní metodika vycházející z japonského divadla vtiskne zvířátkům pohyb neokázalý a neviděný, zároveň i vnitřně vědoucí. Navíc se v představení světy lidí a zvířat v nečekaných chvílích prolínají.

Chcete se tedy vyhnout tomu, aby herci vypadali jako zvířata, ale divák přesto musí hned poznat, že představují zvířata?
V podstatě jde o to, aby měli duši zvířat a dovedli ji pochopit a ztvárnit. Ne hloupě vyplazovat jazyk nebo dělat přemety.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.