Nepočítaně pocitů a nálad, ale také imaginativních scénických vizí nabídl Jan Antonín Pitínský v inscenaci Sofoklovy tragédie Král Oidipús. Možná nejslavnější antickou tragédii režisér nastudoval v brněnském HaDivadle v přebásnění Petra Borkovce, který zase použil pracovní překlad Matyáše Havrdy. Sofoklés: Král Oidipús (tragédie) Premiéra 7. listopadu v Kabinetu Múz
Pitínský podržel a zprostředkoval nejen sošnou krásu nového textu, sršícího neokázalou slovní noblesou. Snaží se proklestit i za slova duší drcených predestinací. Režisér zevnitř vyloupl osudovou tragédii krále obklopeného extaticky povykujícím chórem. Nejde však o psychologizující rozkrývání příběhu o nezpochybnitelné věštbě a incestu rozežírajícím hrdiny. Publikum dojde ke katarzi rafinovaněji. Přes vyhřezlé emoce, při nichž se dialogy často rozkládají do primitivního tance či zvuků.
Komorní prostředí HaDivadla režie využila bezezbytku: od foyeru přes sál a malé kukátkové jevišťátko až po šatny herců. Jemná bublinková nálada se rozlévá v předsálí, kde v posteli polehávají při nasládlých melodiích dva členové pánského sdružení extrémního folkloru Krása. Z tichounkého světa diváci postoupí dále, aby byli svědky krvesmilného šílenství. Publiku je ovšem vyhrazen pouze prostor podél zdí a na malé vyvýšené tribuně. Šelestivé zvuky mořského příboje se mísí s melancholickými horňáckými baladami. V matném svícení s blikajícími loučemi se objeví náznak pohřebiště. Ve čtvercovém atriu z bílých kachlí leží mrtvý král a královna. Je důležité toto prvotní ztišení, teskná kontemplace, protože o to více se později zařeže osudové zakletí vladaře.
Dvouhodinový večer začíná němou invokací chóru, který postrojen do cárů moravských krojů povolá k životu pár odstrčený bohy i lidmi. Vyprázdněná aréna, na jejímž obvodu jste svědky nerovného zápasu, supluje nádvoří i komnaty zašlého starořeckého paláce. Počáteční Oidipova pýcha se odráží od náznaků "zapomenutých" tanců divošského davu. Promluvy zdivočelého chóru dostávají podobu drkotavých přání, nervózně šeptaných modliteb či melodramatických lamentací v rytmu bubnů. Inscenací občas probleskne - v náhle změkčilé intonaci aktérů -, i jakási trapnost celého dění, které není možné zvrátit. I přes náznaky moravského folkloru vše zůstává v bezčasí a prostoru, kde se před věky zrodilo samo básnictví.
Těsně před závěrem Pitínský rázně promění optiku příběhu. Publikum si samo přenese židle. Katastrofa zeširoka rozevřené, vřeštící tragédie se smrskne na nehluboké jeviště. Na jeho horizontu se otevírají dveře do hereckých šaten, kde se pokojně odličují účinkující. Jen slepý a zoufalý Oidipús se potácí mezi kolegy. Teprve nyní je definitivně opuštěn, hrozivě nicotný a sám. Pomyslnou lžičku rybího tuku polknou přítomní při závěrečném monologu spolku Krása. Dvojice při nevinné zvonkohře odvádí zdrceného Oidipa a sama přeříká jeho varovný monolog o nevyzpytatelnosti lidské sudby.
Dokonalého interpreta hlavní role našel Pitínský v Jánu Sedalovi. Jeho halasný král nese všechny znaky zaslepeného mocipána, kterého Sedal sugestivně přiškrtil smyčkou totálního zatracení. Přesný je ve své rázné otevřenosti Cyril Drozda jako Kreon se žlutě barvenou tváří. Tragickou heroinu stvořila ze své Iokasté Marie Ludvíková. Svérázný střet s antikou HaDivadlu vyšel i proto, že nejde o žádnou moderně spekulativní podívanou, ale spíše o přirozené křísení pomyslné divadelní starobylosti. Možná se podobně rozechvělým způsobem hrálo ve starověkých divadlech a chrámech...
HaDivadlo Brno
podstročnik
Matyáš Havrda
přebásnil
Petr Borkovec
režie
Jan Antonín Pitínský
hudba
Luboš Malinovský
scéna
Jana Bačová-Kroftová
kostýmy
Jana Preková
dramaturgie
Lucie Bulisová
choreografie
Marta Lajnerová
Pitínského Král Oidipús je v brněnském HaDivadle tuplovaně nicotný a sám
Tipy z televizního programu
Recenze: Inferno 55 %, Monstra vs. Vetřelci 60 %, Všechno, všude, najednou 55 %, Kurýr: Restart 40 %, Nevědomí 65 %, Odstřelovač 50 %, Rezistence 40 %, Kingsman: Zlatý kruh 65 %, Muž ve stínu 60 %, Bílý bílý den 60 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Česko na grilu, James Bond
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, To se vysvětlí, soudruzi!, Boží mlýny, Iveta
Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let
Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil...
Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní
Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
KVÍZ: Jak dobře se orientujete ve filmech a rolích Rudolfa Hrušínského?
Stačil mu jeden pohled a vyjádřil všechno, co si jeho postava v danou chvíli myslí. Rudolf...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Plačící Palestinka objímající svou mrtvou neteř je snímkem roku
Fotografií roku se podle prestižní soutěže World Press Photo stal snímek zachycující Palestinku...
Byli jsme parta naprostých žabařů, říkají hvězdy Červeného trpaslíka
Premium Hosty letošního ročníku svátku komiksů, sci-fi, fantasy a vůbec popkultury Comic-Con byli i britští...
RECENZE: Trpký osud jednoho města. Třetí Šikmý kostel je opět fascinující
Premium Plnými sty procenty ohodnotila naše recenzentka Alena Slezáková očekávaný závěrečný díl trilogie...
RECENZE: Čínská Popelka zachraňuje draky. Kupodivu docela vkusně
Jistěže animovaná pohádka Jak zachránit draka míří především k dětem, které nad jejím původem...
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...