Jedno z fotografických zátiší Jiřího Stacha

Jedno z fotografických zátiší Jiřího Stacha | foto: fotojatka.cz, Jiří Stach

Jiří Stach fotil Ostře sledované vlaky i atomový hřib z květáku

  • 0
Fotografování Jiřího Stacha je jako fixování hravých snů. Tvrdí to Karel Hvížďala v rozhovoru, který s umělcem vedl a následně ho zařadil do knihy Pinhole Blues Jiřího Stacha.

Útlé dílko složené z fotografických zátiší, dokumentárních snímků ze 70. a 80. let a několika textů by se líbilo Janu Švankmajerovi. Je tu atomový hřib z květáku, vkusně kopulující zelenina, krásné samorosty nebo fotky měnícího se mraveniště. Jak Stach říká, byly doby, kdy na něj lezly surrealistické roupy. Fotil nejprve vyšinuté kompozice s lidmi, pak se pustil do zátiší a nakonec začal i kreslit.

Obálka knihy Pinhole Blues Jiřího Stacha

Na začátku šedesátých let fotil pro režiséry Kadára a Klose jejich Obchod na korze, pro Menzela Ostře sledované vlaky. „Shodou okolností jsem dělal fotky obou oscarových filmů,“ potvrzuje – to on vyfotil známý snímek Jitky Zelenohorské, kterak jí v Ostře sledovaných vlacích razítkují zadek.

Před sedmi lety, po Stachově monografické výstavě v Praze, mu vyšla velká publikace Natura Magica. Pinhole Blues je skromnější, jednodušší k listování, takový úvod do Stacha. Ale nejde jen o melancholická zátiší nebo trudnomyslné pohledy, rozhovor je plný vtipu. Třeba když Stach, který dělával i reklamní fotku, vzpomíná, jak se slavným kuchařem Vilémem Brabcem fotili houby do jeho kuchařky a Brabec prý obaloval v trojobalu místo hub hadry. „Zásadní premisa při fotografování jídla je, že všechno je podfuk,“ tvrdí Stach. Prý včetně hrachových lusků a pivní pěny.