Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Picasso mírovou holubici okoukal jako kluk od táty

  17:57aktualizováno  17:57
Je obecně považován za nejvýznamnějšího malíře 20. století. Zároveň však jeho dílu mnozí lidé nemohou přijít na chuť. Nová monografie Pabla Picassa by jim to mohla usnadnit.

Pablo Picasso v roce 1955 | foto: www.pablo-ruiz-picasso.net

Picassův svět

Picassův svět

Ačkoli knihu Picassův svět napsal historik umění John Finlay, jde o publikaci, jež má ambice oslovit nejširší veřejnost. Ne že by vyprávěla nějaké drby z umělcovy ložnice (jakkoli i tato stránka jeho života byla velmi bohatá), skutečně se zabývá Picassovým uměním a tím, co s ním přímo souvisí. Vykládá to však srozumitelně, názorně a za pomoci mnoha ilustrací. Velkou část textu ostatně tvoří rozšířené popisky u reprodukcí a fotografií.

Génius, či mazal?

“Umělec, který byl v různých obdobích veleben či zatracován, je vnímán jako génius, bohém, agent provokatér, konformista, klasicista, primitivista, šaman, surrealista, disident, matador, básník, komunista, podvodník, a dokonce napodobovatel svých vlastních děl,“ vyjmenovává Finlay úvodem.

Pablo Picasso: Avignonské slečny (1907)

Pablo Picasso: Avignonské slečny (1907)

Pablo Picasso: Zátiší s kytarou (1921)

Pablo Picasso: Zátiší s kytarou (1921)

To je „výkop“, v němž si svoji definici Picassa najde skutečně každý. Jeden, který smeká před jeho zásadním stylotvorným přínosem modernímu umění, i druhý, jenž jej považuje za mazala a „užitečného idiota“ levicových totalitních režimů. Jako obvykle, pravda je všude a nikde.

Kdo však onu bezmála dvousetstránkovou kvalitně vytištěnou (ale hůře přeloženou a zredigovanou) knihu velkého formátu alespoň pečlivě prolistuje, musí přinejmenším ocenit Picassův stálý vývoj a jeho dobývání prázdných, ale i jinými obsazených uměleckých území.

Variace na Snídani v trávě

A ten, pro koho je část Picassova díla nestravitelná, což se zpravidla týká jeho kubistických obrazů, zde najde klíč k jejich čtení v reakci na Cézannovu tvorbu a také mnoho dalších malířových tvůrčích období, která by jej měla šanci oslovit.

Pablo Picasso: Věda a milosrdenství (1897)

Pablo Picasso: Věda a milosrdenství (1897)

Mezi největší zajímavosti patří zpřístupnění úplných Picassových začátků, kdy se věnoval zcela realistické malbě, nebo inspirace otcem Josém Ruizem Blaskem, malířem, který se zabýval zpodobováním holubů, což mělo o mnoho desetiletí později patrně zásadní vliv na Picassovo ztvárnění mírového symbolu coby holubice.

Autor se také výrazně zaobírá uměleckým kvasem v Paříži desátých a dvacátých let minulého století, malířovým přátelstvím s literáty Apollinairem a Cocteauem a inspirací divadlem, ať už jím byla tradice commedie dell’ arte, nebo ruský balet.

Edouard Manet: Snídaně v trávě (1863)

Edouard Manet: Snídaně v trávě (1863)

Pablo Picasso: Snídaně v trávě podle Maneta (1962)

Pablo Picasso: Snídaně v trávě podle Maneta (1962)

K mimořádně zajímavým pasážím pak patří odkazy, ilustrované příslušnými reprodukcemi, mezi Picassovou tvorbou a klasickými výtvarnými díly, ať už šlo o přiznané a často záměrně provokativní variace, jako v případě Manetovy Snídaně v trávě, anebo nepřímé inspirace jako u slavných Avignonských slečen údajně u Boticelliho.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálky knihy Animalium
Půvabně ilustrované Animalium by mohl ocenit i Harry Potter

Nakladatelství Albatros vydává knihu Animalium, která je nebývale půvabnou poctou světu zvířat. „Tohle muzeum je úplně jiné než jakékoliv, které znáš. Má...  celý článek

Katja Kettu
RECENZE: Uštípli jí jazyk. Šokující Můra líčí příběh ve stínu gulagu

Finská prozaička Katja Kettu má smysl pro nesmyslné lásky. V Porodní bábě, z níž se stal světový bestseller, líčí vztah mezi Finkou a německým důstojníkem, v...  celý článek

Spisovatelka Nina Weijersová
RECENZE: Umění se změnilo. Už je jen pro oligarchy a hiphopery

Nizozemská spisovatelka Nina Weijersová se stejně jako její hrdinka Minnie vydala na tenký led. Ve svém debutovém románu Následky podává upřímnou výpověď o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.