Z televizní série Pět mrtvých psů

Z televizní série Pět mrtvých psů | foto: Yan Renelt

RECENZE: V krimi Pět mrtvých psů Hřebejk ožil, tři večery ale marní čas

• 56
Policisté od Nejsvětější Trojice se po Případu pro exorcistu a Modrých stínech vrátili v neděli na ČT v trilogii Pět mrtvých psů. Je zatím nejlepší, i když jako detektivka zase drhne.

Ze zoologické zahrady v Olomouci zmizí při nočním přepadení, které stojí život hlídače, tři medvědi. Netradiční výchozí situace, od které vede stopa k již otřepanějšímu organizovanému zločinu na černém trhu se zvířaty a s výrobky asijské medicíny, zosobňuje zároveň vděčné ukotvení.

Premiérovému případu volného cyklu s Klárou Melíškovou v roli šéfky vyšetřovacího týmu totiž zoo poskytuje pohledné kulisy, ve kterých jako by ožil i režisér Jan Hřebejk. Motivem tajných psích zápasů zjevně odkazuje ke kultovnímu snímku Amores perros – Láska je kurva, a třebaže je snímá decentněji než Alejandro González Iňárritu, spíše přes výrazy sázkařů než detaily zvířat, kouzlí na Hané lehce exotickou náladu mexického podsvětí. Jistý vypravěčský pokrok – Hřebejk točil už Případ pro exorcistu, experimentální Modré stíny podepsal Viktor Tauš – zaznamenal režisér také v nevtíravých okamžicích, kdy se ke slovu dostává suše odbornický humor.

Proč nezavolají posily?

Nicméně i Pět mrtvých psů vychází z předlohy Michala Sýkory, tudíž ze spisovatelova ustáleného pojetí románů o zločinu, založených na stereotypech společenské kritiky. Kam se hrabe italská Chobotnice i s Gomorou na moravské semeniště neřesti, korupce a zpupnosti mocných, vybavených armádou násilnických poskoků. Takže znovu nechybí arogantní podnikatel, kterému nejen starostové zobou z ruky, uštvaní řadoví policisté naříkající, že jsou „samý papírování, zatímco každej za volantem chlastá“, noční kluby s nahotinkami, podezřelé zakázky na radnici, vlivné známosti propojené spikleneckými nitkami do vysokých pater spravedlnosti.

V takové hnilobě trpí zejména dva „odstavení“ členové týmu, Miroslav Krobot ubíjející důchod v dojemné teplákové soupravě coby správce tenisových kurtů a Tereza Voříšková, jejíž postava převelená na obvodní oddělení přivádí nového nadřízeného do rozpaků svou nezdolnou dychtivou činorodostí. Pochopitelně právě oba nepohodlní vyděděnci, jak diktuje věčné klišé, přispějí k rozluštění kauzy, ve které kromě psích ostatků začnou přibývat i oběti lidské a kde v rámci žánrového folkloru hrdinové nikdy nezavolají posily.

Bohužel ve struktuře gangsterské krimi je od samého počátku jasné, kdo za zločinem stojí. A jestli se jeden z detektivů nad knihou Agathy Christie holedbá, že pachatele uhádl už v půli, v Pěti mrtvých psech je zase úplně lhostejné, zda se ve finále za přímého vykonavatele vražd označí A nebo B. Beztak se kostrbaté řešení musí dovysvětlit.

Pět mrtvých psů

65 %

Česko, 2016, 3x70 min

režie: Jan Hřebejk

hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer, Miroslav Krobot, Tereza Voříšková, Tomáš Dastlík, Pavel Šimčík, Andrei Toader, Jiří Štrébl, Martin Finger, Igor Bareš, Martin Myšička, Lukáš Melník, Václav Svoboda, Petr Motloch, Martin Havelka

Kinobox: 65 %

IMDb: 6.7

Hlavně však celý cyklus porušuje zlaté pravidlo: co díl, to případ. Jedna zápletka nastavená na více večerů pak zabíjí čas jízdami v mlze, planou konverzací, karikaturami figurek včetně paničky s pudlem, kazatelstvím o krutosti lidí vůči němým tvorům. Nadto v poslední epizodě shrne postava Melíškové, co se stalo v obou předchozích, takže divák si dá repete promarněných hodin.

Zkrátka i když prostředí zoo sérii prospělo a nejen díky efektnímu finále se lvem stojí Pět mrtvých psů po realizační stránce zatím nejvýše, ponechává si stále jednu a tutéž záhadu: proč ČT okouzlily právě Sýkorovy děravé polodetektivky.