Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Periferní výjimečnosti obsadily odpadní čističku

  14:19aktualizováno  14:19
- Třetí ročník festivalu Čtyři + čtyři dny v pohybu, jenž skončil tuto sobotu, se prezentoval novinkami, které z něj udělaly nespornou událost v okruhu experimentálních divadel a divadelních směrů.
Periferní výjimečnosti obsadily odpadní čističku
Třetí ročník festivalu Čtyři + čtyři dny v pohybu, jenž skončil tuto sobotu, se prezentoval novinkami, které z něj udělaly nespornou událost v okruhu experimentálních divadel a divadelních směrů.
Na dvojnásobek se prodloužila délka festivalu, program se vesměs konal v budově kanalizační čistírny v Praze-Bubenči, jež jinak slouží jako ekotechnické muzeum. Ve spodní části se odehrávala pro tento prostor českými umělci a holandským souborem Griftheater speciálně připravená akce 3W-W3. Spletitý systém stok z počátku století a "kolbendaňkovská" čistírenská technologie včetně sedimentační nádrže posloužily hercům, hudebníkům a výtvarníkům jako scénografie a hudební nástroj pro hodinovou akci, nenápadně se vetkávající do chladného cihlového podzemí.
V nadzemním, hlavním sále nebo v okolních místnostech, operativně přeměněných na bary a taneční parkety, se denně odehrálo několik představení. Choreograf Jan Kodet uvedl premiéru opusu No End, holandský soubor De Daders absurdní pohybovou hříčku Selah, bývalí členové německého Czurda Theatre pod vedením choreografky Beate Hohnové a režisérky Arne Forkeové v technorytmu moderní taneční hudby propojili v inscenaci Cindy Oh Cindy výtvarné umění, tanec a neverbální divadlo. Rozpaky provázely dva večery u nás proslavených ruských souborů Děrevo a Dó-těatr. Táňa Chabarovová z Děreva se prezentovala do sebe zahleděnou choreografií Zrcadlení, v níž navazovala na starší linii Děreva propojující čistý pohyb a jednoduché akce s rituálními aspekty divadla, nedokázala je však skloubit v stylově a obsahově kompaktní celek. Dó-těatr opustil svůj osobitý "butó-styl" a věnoval se taneční pantomimě, jež svým obsahem sklouzávala až k laciné estrádovitosti za sebou řazených komediálních výstupů.
Osou festivalu byla sólová vystoupení a vrcholem pak sólová představení Nigela Charnocka a Sabine Sonnenscheinové, bývalých členů londýnského souboru DV8, známého zde z několika vystoupení v pražské Arše, a portugalského performera Joao Fiadeiroa. Všichni předvedli vysoce stylizované, formálně originální a technicky vybroušené kreace překračující rámec ryze osobní zpovědi směrem k zachycení rozporů vnitřních pocitů člověka v současném světě. Sonnenscheinová zobrazovala křehkost, zranitelnost a smutnou krásu nahého těla, jež je uzavřeno v magické, neprostupné krychli oddělující je od okolního světa. Fiadeiro se pral o nalezení vlastní identity v chaosu zvuků a času. A Nigel Charnock, největší hvězda festivalu, v groteskním kabaretu s mnoha převleky, dialogy s diváky a vyprávěním černohumorných, surrealisticky laděných příběhů bez skrupulí demaskoval úchylnost a krutost století, v němž Bůh je mrtev a z koncentráků zní křik nenarozených dětí.
Festival letos překročil rámec úzce vymezené oborové přehlídky a stal se programovou protiváhou naleštěnějšímu Tanci Praha. Svým zaměřením na tzv. site--specific, divadlo periferních výjimečností, navíc zachytil živý tep experimentálního divadla, jež překračuje formální rámec uměleckých stylů, žánrů a disciplín a vytváří neopakovatelné události v netradičních prostorách. Že je o ně zájem, svědčila i návštěvnost: na mnohé se nedostalo a čekali aspoň na půlnoční vystoupení jazzových a rockových skupin. Festival Čtyři + čtyři dny v pohybu si pro příští ročníky nastavil laťku hodně vysoko.
Autor:


Témata: Umělec


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z open-air verze představení Tu noc těsně před lesy
RECENZE: Představení u Stalina vylepšují pejskaři, turisté i zevlouni

Jinde je všechno stejné. Tato cynická poznámka uvádí neméně cynický text z pera francouzského dramatika Bernarda-Marie Koltése. Ten své dílo uváděné pod českým...  celý článek

Z příprav představení „Hit. Tell the Difference“, které Cirk La Putyka...
Tell the Difference. La Putyka veze akrobaty přímo ze rwandské pláže

Letní Letná začíná už ve čtvrtek. Jedním z prvních představení letošního ročníku pražského festivalu nového cirkusu bude premiéra novinky z dílny Cirku La...  celý článek

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.