Uvedlo dramatizaci románu Radky Denemarkové Peníze od Hitlera. Ten popisuje krutý osud Gity Lauschmannové, německé Židovky z Jihlavska, jež přežila koncentrační tábor a po návratu do rodné vesnice ji místní obyvatelé vyhnali podruhé. Potřetí se do Puklic vrací v roce 2005 s restitučními nároky na bývalý rodinný majetek.
Román zdramatizoval režisér Michal Lang. Zachoval příběh a pokusil se udržet i složitou strukturu předlohy. Autorka totiž volně putuje časem a jen pozvolna odkrývá další vrstvy zasutých pravd.
Na rozdíl od předlohy, jež se čte jako přízračná kafkovská novela, však vytvořil Lang pro divadlo nevhodný realistický příběh plný neživotných figur a černobílých situací.
Chce být Dürrenmattem a Larsem von Trierem (hra formou připomíná Návštěvu staré dámy a výkladem Dogville) a nedosahuje kvalit průměrného publicisty.
Křupani a autistka
Vesničané z Puklic jsou jen hřmotní křupani a zabedněnci. Gita Lauschmannová je autistická, manipulovatelná oběť, na niž si všichni troufají a jež nemá sebereflexi.
Hostující Marie Málková, jež je nepochybnou star této inscenace, jí vtiskla punc naivní dívenky s osudem antické hrdinky, jímž aspoň trochu překryla tezovitost Langovy režie.
Všechny ostatní figury jako by vypadly z her socialistického realismu padesátých let, jen podávaných s opačným znaménkem. Na pódium vtrhávají revoluční gardy, které se chovají jako zloději a vrazi. Herci používají popisný psychologický realismus, jenž působí jako parodie samotného herectví.
Utíkají k žovialitě a pohybové drobnokresbě, jež snad už na jeviště ani nepatří. Situace, které v románu působí mrazivě a groteskně zároveň – například malým dítětem objevená lebka zavražděného bratra Gity – jsou zde uměle vytvořenými pseudorealistickými situacemi bez dramatické stavby. Pravěké herectví doplňuje i zastarale náznaková výprava bez pořádného nápadu.
Ukázalo se, že chvályhodná snaha představit vážné aktuální téma a kvalitní předloha k vytvoření dobré inscenace nestačí.
Námět poválečného vyhnání Němců Lang a jeho herci sice otevřeli, výsledek je však prostoduchý, placatý a nahý jako rozsýpající se ochotnická bábovička.
RADKA DENEMARKOVÁ: Peníze od Hitlera
Švandovo divadlo, Praha, režie a hudba Michal Lang Premiéra 9. ledna
HODNOCENÍ MF DNES 20%