Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Pavel Hrubý kráčí od volné improvizace až k Peteru Gabrielovi

  11:59aktualizováno  11:59
Saxofonista Pavel Hrubý je jednou z předních osobností střední generace současné jazzové scény. Je známý především z kapely Limbo, nyní však přichází se svým prvním sólovým albem Between the Lines.

Pavel Hrubý | foto: archiv Pavla Hrubého

Pavel Hrubý: Between the Lines (obal alba)

Pavel Hrubý: Between the Lines (obal alba)

Jde o album sólové ve dvou smyslech slova. Jednak formálně, je tedy podepsáno jeho jménem, nikoli jménem kapely, jednak zčásti fakticky, neboť některé skladby nahrál Hrubý skutečně sám. Většinu desky nicméně tvoří jeho duety s rozličnými, vesměs velmi zajímavými hudebníky.

Uvážlivé tóny

 Z kapely Limbo i jiných projektů, jichž se účastní, známe Hrubého spíše jako „neposedného“, většinou extrovertního hudebníka. Na albu Between the Lines představuje svoji radikálně odlišnou tvář. Tak komorní a přes dokonalou komunikaci s hudebními partnery velmi introvertní jazzová nahrávka v českém prostředí už dlouho nevznikla.

Between the Lines

Pavel Hrubý

vyd. Amplión 2015

Hodnocení­: 85%

I v energičtějších skladbách třeba s bubeníkem Danem Šoltisem (Svengali Spirit), trumpetistou Františkem Kučerou (Shell Pickers) nebo v sólové altsaxofonové volné improvizaci Bzook cítíme, že nás protagonista zve do vlastního uzavřeného světa, ve kterém je třeba respektovat jeho pravidla. Jako by po kunderovsku říkal: Nechovejte se tu jako doma, příteli. Což ovšem vůbec neznamená, že by Hrubého hudba byla nějaké nestravitelné „umění pro umění“.

Hrubý se zde však skutečně niterně odhaluje, třeba hned ve vstupní ryze sólové basklarinetové improvizaci Roots a následující The First Touch, vzniklé ve spolupráci s perkusistou a v tomto případě i hráčem na ukulele Milošem Dvořáčkem. Prostřednictvím velmi uvážlivých tónů zachází až kamsi mimo teritorium euro-americké jazzové estetiky.

Pavel Hrubý

Pavel Hrubý

Naopak už díky obsazení dua Hrubého tenorsaxofonu a piana Michala Nejtka procházíme po oraném poli komorního moderního jazzu. Posluchačskou lahůdkou pak jsou dvě převzatá čísla. Las Vegas Tango, skladbu Gila Evanse z poloviny 60. let, přearanžoval z původního moderního bigbandu pro unikátní playbackově nahrané sólo na všechny své nástroje, tedy tenor-, alt- a sopránsaxofon, klarinet a basklarinet.

A jednu z nejslavnějších písní Petera Gabriela Dont’ Give Up svěřil talentované Štěpánce Balcarové k úpravě pro dechové septeto, nad nímž Hrubý vede svůj vůdčí sopránsaxofonový part po cestě invenční melodické improvizace.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záběr z festivalu Brutal Assault 2017
Brutal Assault hlásí rekordní návštěvu, metalisté udělili lepší dvojku

Na metalový festival Brutal Assault, který v neděli skončil v areálu pevnosti v Josefově na Náchodsku, dorazilo rekordních zhruba 20 tisíc návštěvníků. Ti v...  celý článek

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Primavera Sound 2014: Arcade Fire
RECENZE: Arcade Fire v novince vsadili na retro, závěr trochu nudí

Přízeň, kterou si kanadská kapela Arcade Fire získá svou aktuální deskou u posluchačů, se asi bude lámat podle toho, jak kdo má, nebo nemá rád „osmdesátkový“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.