Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paul Simon stvořil jednu z nejlepších desek

  15:41aktualizováno  15:41
I když Paul Simon je nezaměnitelný autor melodických songů, častokrát opakoval, že ho vzrušuje a přitahuje především zvuk.

Paul Simon | foto: Warner Music

Andělský hlas Arta Garfunkela byl nejemotivnějším hudebním nástrojem, který mohl pro své písně využít. A možná právě díky Garfunkelovi byly jeho písně tak hitparádově účinné.

Vždyť ve zpěvu je Simon spíše pokorný, střízlivý, k jednomu pocitu se dopracovává často během celé písně. To zpěvák Garfunkel dokázal z člověka sejmout všechnu tíhu světa během několika nebeských tónů.

Další stylové mosty
Na sólových albech, která začal vydávat po rozchodu s Garfunkelem, Simon pokračoval v hledání nových sfér. A prokázal velké schopnosti vcítění, vkusu a umu, když propojil svou hudbu třeba s reggae v písni Mother And Child Reunion (1972).

Dokázal být i komerčně úspěšný, zvláště s deskou Still Crazy After All These Years z roku 1975, která mu přinesla pět sošek Grammy. Avšak největší hudební souznění, zúročené i v hitparádách, zaznělo na jeho desce Graceland (1988), na které se novátorsky spojil s jihoafrickými hudebníky.

Ti všichni mu vlastně nahradili Garfunkela. Další stylový most, tentokrát do Brazílie, postavil Simon v roce 1990 na znamenité desce The Rhythm Of The Saints.

Na novince Surprise (Překvapení) se Simon nepouští do výbojů na vzdálené kontinenty. Zcela nečekaně, a to je v jeho případě opravdu překvapení, oslovil producenta Briana Ena, poetického mága zvuků a spolutvůrce klíčových alb Davida Bowieho, skupiny U2 či Johna Calea.

Eno zachoval Simonovu vnitřní jemnost a křehkost, se kterou vyjadřuje i těžké obavy z možné ztráty svobody v Americe, z těžkých časů válek a přírodních katastrof.

Citlivý producent nechal vyznít živé nástroje včetně bicích Steva Gadda, baskytary Pina Palladina, kytar Paula Simona či hostujícího jazzmana Billa Frisella. Sám Eno vyplňuje prostor mezi rytmy, třeba v písni Outrageous, nebo ponoří do zvukových vln svižnou rockovou skladbu Sure Don't Feel Like Love.

Modeluje či spíše maluje kolem melodií jakýsi opar elektronických ploch, jemných efektů a těkavých šumů. Podobně jako svatý Petr dodává Simonově hudbě přesně takové počasí, které písně potřebují. I v gospelu Wartime Prayers, plném obav zmoci šílenců a lhářů, který je prostý i majestátný zároveň.

Šero i záblesky naděje
Simonovo album se vyplatí slyšet vícekrát, nejen kvůli vyváženému poměru mezi živými kytarami, uvolněně zpívajícím Simonem a Enovou magií.

I na první poslech vyskočí jiskřivé či baladické melodie, ale písně jsou propracované do všech detailů a do takové hloubky, že je lze postupně objevovat třeba se sluchátky.

Oč pozorněji se člověk soustředí, tím lépe k němu skladby vystupují jako postavy z šera. To tísnivé šero, které Simon kolem sebe cítí, se promítlo i do písní, ale záblesků naděje se jeden z nejpokornějších písničkářů posledních čtyřiceti let ještě nevzdal. A tahle deska patří k jeho nejlepším.

PAUL SIMON - Surprise
Warner Music, délka CD 45:19
Hodnocení MF DNES:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mig 21
Jen na Okoři se mohlo stát, že se Macháček ráno probudil vedle Hapky

Pro koho by bylo sobotní vystoupení Robbieho Williamse v pražských Letňanech příliš masovou akcí, nebo by se chtěl naopak před večerním koncertem hudebně...  celý článek

Mezi hlavní hvězdy 14. ročníku festivalu patřili američtí Ghostface Killah.
Šestnáctý Hip Hop Kemp uvítá legendu. Peníze v hotovosti nepotřebujete

Po multižánrovém Rock for People se do Festivalparku v Hradci Králové stěhuje úzce zaměřená přehlídka Hip Hop Kemp, největší svého druhu v Česku.  celý článek

Edgar Wasser (Hip Hop Kemp 2017)
Z Hip Hop Kempu se na poslední chvíli omluvil raper Common

Letošní ročník festivalu Hip Hop Kemp, který se konal na hradeckém letišti, přilákal do areálu zhruba sedmnáct tisíc milovníků hip hopu. Divákům se představilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.