Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Paul McCartney pořád umí. S albem New překročil vlastní stín

  12:31aktualizováno  12:31
Šest let uplynulo od vydání poslední řadové desky Paula McCartneyho, tento týden spatřilo světlo světa nové album, nazvané New. Je po všech stránkách moderní, přesto nakonec připomíná vrcholné období Beatles.

Cenami ověnčený muzikant je z dvanácti skladeb samozřejmě a díky bohu dobře poznat. McCartneyho hlas je příliš typický a zadřený v historii populární hudby, než aby to mohlo být jinak. Pokud jde o hudbu a její aranže, není to už tak jednoznačné.

New

Autor:

CD, 399 korun,

deluxe edice 479 korun

Hodnocení: 80 %

Proč? Na to si musíme projít historií vzniku desky. Jednotlivé skladby se nahrávaly v různých studiích ve Státech i Británii včetně legendární Abbey Road pod dohledem čtveřice producentů. Sám Paul McCartney přiznává, že si z nich chtěl vybrat jednoho, ale nakonec se rozhodl pracovat se všemi. A možná i díky této spolupráci zní novinka moderněji než kdy jindy.

Love song na výbornou

McCartney přitom už s producenty o generace mladšími dělal i dřív, pod albem Chaos and Creation in the Back­yard z roku 2005 je třeba spolupodepsaný tehdy čtyřiatřicetiletý Nigel Godrich.

Nyní se ovšem dal do holportu s jinou partičkou. Především čtyřicátníci Giles Martin a Ethan Johns mají k Beatles blízko z rodinných důvodů. Gilesův otec George Martin byl producentem většiny beatlovských nahrávek, Giles sám potom s otcem pracoval na muzikálu Love, famózně smíchaném z původních písní Beatles.

Obal desky New

Obal desky New

Ethan Johns je synem Glyna Johnse, producenta, jenž dělal s Rolling Stones, Erikem Claptonem nebo The Who a ještě před zásahem Phila Spectora se pokoušel zachránit labutí píseň Brouků, ze které nakonec vzniklo album Let It Be. Ethan se může chlubit spoluprací s Tomem Jonesem či kapelou Crosby, Stills & Nash. Paul Epworth si ještě před čtyřicítkou připsal Oscara za skladbu Skyfall od Adele. A čtvrtý do party, Marc Ronson, má už za sebou v osmatřiceti kus vlastní hudební kariéry (včetně ceny Grammy) a navíc byl na Paulově poslední svatbě jako DJ.

Čímž se dostáváme k další důležité složce, která dělá z McCartneyho novinky povedený počin - Nancy Shevellové, kterou si exBeatle vzal před dvěma lety. A nová láska je z desky cítit na míle. V jedné televizní show McCartney vyprávěl svůj někdejší denní režim. Nancy byla ve Státech, on v Londýně. Vyzvedl dceru ze školky a pak měl pět hodin na to, aby napsal písničku a mohl ji Nancy zahrát po telefonu. "Publikum je na konci toho procesu nejlepší odměnou," soudí.

Fotogalerie

Titulní skladba a první singl New je skutečně love songem par excellence. Paul se tu vyznává, jako by mu bylo zase pětadvacet, ostatně už když se singl objevil, ozývaly se hlasy, že svou náladou skladba až nebývale připomíná slavnou Penny Lane. V pár vlastně nenáročných, ale rozhodně neotřelých verších dokáže zase vzbudit pocit, že se v sedmdesáti zamiloval snad vůbec poprvé.

Celá deska je trochu mišmaš stylů, což se při spolupráci se čtyřmi různými producenty dalo očekávat. Nevadí to, album se dobře poslouchá od začátku do konce. Některým skladbám jen může chvíli trvat, než se vryjou do paměti. Oproti hodně hitově založené předchozí desce Memory Almost Full je to jako přechod od raných Beatles k opusům typu Revolver nebo Sgt. Pepper. Žánrová rozmanitost zase upomíná k desce Rubber Soul. Ostatně úvodní píseň Save Us působí jednak jako další verze šest let starého hitu Only Mama Knows, ale díky jasnému kytarovému riffu, kolem kterého se točí, není zcela mimo ani přirovnání k Drive My Car, jež otevírá právě album Rubber Soul z roku 1965.

Zněli by takhle moderní Beatles dnes?

Závozník McCartney

Kromě milostné tematiky se Exbeatle obrací i do dávné historie. V písni On My Way To Work se rozpomněl na dobu, kdy mu ještě na složenky nevydělávala muzika a on v Liverpoolu pracoval jako závozník pro malou spediční firmu. Ze spolupráce s Paulem Epworthem vzešla vedle úvodní skladby i písnička Queenie Eye a McCartney tvrdí, že nebyla napsaná, ale vznikla z improvizace. "Jen jsem něco vyťukával na piano, on do toho začal bubnovat, vrazil jsem tam trochu basy a základ byl na světě," vypráví.

Paul McCartney s kapelou v londýnské Covent Garden

Paul McCartney s kapelou v londýnské Covent Garden

Silný, i když trochu oddechový moment alba představuje píseň Early Days, která pokračuje v tradici McCartneyho brnkaných akustických balad. Líčí další předbeatlovské zážitky - tentokrát se ocitneme třeba s Johnem Lennonem v místních obchůdcích s deskami a prvních společných skladbách. A Paul tady posluchače lehce nalomeným hlasem ujišťuje, že se vzpomínek nehodlá vzdát.

Vedle lehce zadumaných skladeb jako Alligator, Appreciate nebo Hosanna (což jsou asi nejvíce nemccartney­ovské položky) však album disponuje hity, které si jistě brzy budou zpívat stadiony. Hymnická Everybody Out There snad byla s tímhle účelem přímo napsaná, úvodní Save Us má ten potenciál též a titulní New si svou všestrannou upřímností fanoušky jistě také získá. A nebude asi náhodou, že zrovna tyhle tři skladby si Paul se svou doprovodnou kapelou vybral jako první živé ukázky z novinky na nedávném festivalu internetového rádia iHeart.

Paul McCartney a Nancy Shevellová se vzali v Londýně (9.10.2011).

Paul McCartney a Nancy Shevellová se vzali v Londýně (9.10.2011).

A pak jsou tu ovšem "pecky". I Can Bet na první pohled trochu klame tělem. Působí jako skromná popelka v nenápadných šatech a při druhé sloce by ji posluchač možná i přeskočil. Jenže pak se ozvou mohutně do sterea rozhozené kytary a harmonicky zatraceně sexy, ač rozhodně ne prvoplánově poskládaný refrén. Podobný efekt má i následující Looking At Her, kde Paul přiznává, že z Nancy ztrácí rozum.

Jako pocta Harrisonovi

Standardní deska končí skladbou Road (a za ní po pauze "ukrytou" písní Scared). Na tomto místě je však nutné lobbovat za pořízení de luxe verze - jedna z přidaných písniček Turned Out totiž znalce okamžitě praští do bubínků, protože zní jako esence tvorby Traveling Wilburys, až se nechce uvěřit, že to není míněné jako pocta Georgi Harrisonovi (a že se na nahrávce nepodílel aspoň Harrisonův parťák Jeff Lynne). Japonská rozšířená verze desky obsahuje ještě skladbu Struggle, na tu si ovšem v Evropě můžeme nechat zajít chuť (a zatím, zdá se, neunikla ani nikam na YouTube).

U některých písní bude zajímavé, jak a zda vůbec je McCartney zařadí do svého koncertního programu. A jak budou vedle prověřených hitů fungovat. Tak či onak, New je deska, která ukazuje, že McCartney stále ještě "umí" a ve správných rukou dokáže překročit svůj vlastní stín a vytvořit hudbu, která se umí velmi jednoduše prosadit sama o sobě.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.