Pat Metheny

Pat Metheny | foto: JazzFest Brno

GLOSA: Světy Methenyho a Zorna se spojily na jednom albu

  • 0
Držitel neuvěřitelného počtu dvaceti cen Grammy a jeden z komerčně nejúspěšnějších současných jazzových hudebníků, kytarista Pat Metheny, se při vzniku nového alba spojil s neméně významnou osobností, pocházející však z jiné oblasti, Johnem Zornem.
Pat Metheny: Tap (obal)

Hudebník, vydavatel, producent, přední postava newyorské avantgardní scény, ale v případě alba Tap: John Zorn's  Book of Angels především skladatel napsal pro Methenyho šest členitých skladeb. Ty jsou, jak je pro Zorna typické, ovlivněny židovskou hudbou, která je ovšem většinou ukryta až kdesi ve druhém plánu.

Tap: John Zorn's Book of Angels, Vol. 20

80 %

Pat Metheny

Jedná se především o instrumentálky jaksi nadstylové, těžko je označit za jazz, a už vůbec ne ve stylu, který je pro Methenyho nejtypičtější, tedy vznosně melodický a proaranžovaný až popově. Ale ani za alternativu nebo snad dokonce world music. Byť z každého jmenovaného žánru svůj díl mají.

John Zorn

Methenyho na albu doprovází pouze bubeník Antonio Sanchez. On sám hraje na všemožné kytary (je proslulý tím, že s jejich zvukem, počtem strun a laděním rád experimentuje), ale i na pro sebe netypické nástroje, jako je tahací harmonika bandoneon nebo křídlovka.

Přestože Metheny a Zorn představují dva různé póly hudby, jejich myšlení na albu se spojilo zcela přirozeně a beze švů.