Padělání obrazů je v Česku dobrý obchod

Policisté odhalili velkou skupinu padělatelů obrazů. Znamená to, že se už kupci nemusí obávat podvodníků? Omyl. S napodobováním uměleckých děl se česká společnost potýká od pádu komunismu a situace se lepší jen pomalu.

Je to až příliš lákavé. Cena obrazu takového Josefa Šímy se počítá v milionech, proč nezkusit udělat padělek? Tím spíš, že o možném dopadení a potrestání se až do tohoto týdne příliš nemluvilo. A zkušený padělatel "mistrovské dílo" vyrobí klidně za dva dny. Samozřejmě je jasné, kteří umělci jsou napodobováni.

"Jsou to malíři, kteří dělají dobré ceny. Padělat neznámého malíře je neefektivní," říká děkan brněnské fakulty výtvarných umění Petr Spielman. Někdejší galerista z Německa Spielman má s padělky "Made in Czech" vlastní zkušenost.

"Po roce 1989 se s falzy roztrhl pytel, já sám jsem identifikoval řadu falz Fillových obrazů v Německu a galeristům jsem psal, že je to falzum. Pak jsem našel obraz v aukčním katalogu v Londýně," popisuje.

Situace se pomalu lepší
Právě Filla patřil svého času k nejvíce napodobovaným obrazům v Česku. Ale padělatelé sáhnou občas i po takovém Josefu Ladovi či Josefu Čapkovi nebo Antonínu Procházkovi. Podle odborníků napomáhá padělatelům stále nepřehledný trh a špatná legislativa.

"Nejvíc znepokojivá situace byla ve druhé polovině 90. let, kdy se padělky prodávaly beztrestně veřejně. V posledních třech letech však policie boj zpřísnila. Navíc se ceny obrazů stále zvyšují a lidé jsou opatrnější. Doufám, že poté, co země vstoupila do unie, dojde k nápravě," říká soudní znalec a galerista Martin Kodl.

Jenže jak je možné, že se prodávají padělky, které se rychlou analýzou odhalí za pár hodin? "Zásadní problém je ve znalcích. Lidé, kteří kupují tyto obrazy, nejsou začátečníci a je někdy zajímavé, že na padělek existuje kladný posudek," připomíná restaurátor Igor Fogaš.

Znalci jsou vedeni na jednotlivých krajských soudech. Takže neexistuje ani celostátní statistika, kolik jich bylo například postiženo za vydání špatného posudku. Galeristé opatrně přiznávají, že se s takovými posudky setkávají. A dokonce upozorňují, že v cizině nemá český trh s uměním nejlepší zvuk. A úspěšný zátah policistů ho nevylepší. Kupci teď začnou být opatrnější.

"Kauza z jihu Moravy samozřejmě nebude mít na trh dobrý dopad. Ale osobně jsem rád, že se to stalo. Z dlouhodobého hlediska je to pozitivní. Je to jako s nemocí, čím dřív se podchytí, tím dřív se vyléčí. Ve světě se šuškalo, že český trh je nedůvěryhodný," říká Kodl.

V novém trestním zákoně se počítá s přísnějšími tresty za padělání uměleckých děl. Falzifikátorům by hrozilo až dvanáct let vězení.

Kodeta potěšilo, že
gang kopíroval jeho obrazy

Štve mě to, ale zároveň mám radost. Tak přijal malíř Kristián Kodet zprávu o tom, že gang padělatelů, který nyní odhalila policie, maloval falza jeho obrazů. "Jsem žijící malíř, kterého kopírují. Třeba pana Milana Knížáka nekopírují, z čehož mám velkou radost," svěřil se Kodet v Brně, kde měl vernisáž.
Podle něj jsou falzifikáty jeho obrazů velmi zdařilé. "Udělat takovou kopii dá dost práce, musel na tom pracovat dobrý malíř," tvrdí Kodet. "Měli na to profíky. Určitě jich bylo víc. Třeba to byli kluci z akademie. To nemohl dělat diletant. Kriminalisté mi ukázali na počítači barevné obrázky a na první pohled jsem si myslel, že jsem to maloval já," dodal.
Upozornil, že padělatelé udělali v jeho případě i jednu chybu. "Já nedělám dva stejné obrazy. Ale oni klidně udělali od jednoho víc kusů. Vzali si katalog, promítli obraz na plátno a podle toho to dělali," popsal malíř jeden z možných způsobů zhotovování padělků.
Teď se Kodet chystá do policejního skladu, aby posoudil, které ze zabavených obrazů jsou pravé a které ne. On maloval originály, a tak to pozná lépe než znalec.
Jak neutratit peníze za padělek
Vyhnout se zdánlivě výhodným nabídkám. A v případě pochybností vyhledat odborníky z Národní galerie. To je ve zkratce recept, jak si koupit pravý obraz a ne bezcenný falzifikát.

"Člověk by měl nakupovat od zavedených a již delší dobu fungujících firem, a ne na inzerát či od bazarů a starožitností, které sice mohou nabídnout výhodnou cenu, ale za pár týdnů nemusejí existovat," řekl Robert Hédervári z pražské aukční síně Vltavín. "Podezřelé jsou zejména prodeje drahých věcí za výhodné ceny," dodal.

Lidé mohou využít také policejní databázi na webových stránkách ministerstva vnitra. V záložce Rady a služby - evidence si lze navolit různé parametry uměleckých děl a vyhledat, zda policie o díle ví či zda bylo odcizeno.

Kupec, který si chce bezpečně pořídit olejomalbu, se neobejde bez pomoci kunsthistoriků či restaurátorů z řad akademických malířů.

Pomůže i Národní galerie
Školený restaurátor udělá posudek například na základě stáří rámu. Pokud majitel svolí, lze provést i empirický test - zkoušku rozpustnosti barev. Pokud restaurátor tento rozbor dělal již dříve u jiného díla daného malíře, tak odhalí padělek či originál. "Nejlepší je kombinace obou způsobů," míní Hédervári.

Nedůvěřivci se mohou také obrátit na Národní galerii, která je podle galeristů v posledních letech vstřícná vůči veřejnosti, co se ověřování pravosti týká.

"Nabízí konzultace s experty i chemické expertizy. Všichni tak mají možnost si díla kvalitně ověřit a nikdo nemá nárok se vymlouvat," říká rezolutně Martin Kodl. Kupující se také musí pídit o podrobnostech o díle, jeho historii a pramenech, z nichž lze ověřit pravost.

,