"Na počátku musí být forma a nikoli materiál," říká Hiroshi Ohnari. Dalo by se o něm tedy tvrdit, že je perfekcionalista. Přestože to není kámen, co je prvotní, materiál musí do písmene splňovat všechny umělcovy představy. Výběr kamenných bloků je značně zdlouhavý také z důvodu barevnosti, která patří u japonského umělce mezi důležité prvky. Ohnari pracuje totiž s kamenem podle barevně propracovaných kreseb a náčrtků, které jsou první podobou kamenného díla.
"Bez souznění s materiálem se nikdy nemůžeme dopracovat dobrého výsledku," snaží se vysvětlit Ohnari. Kámen, který si nechá přivážet z provincie Gifu, je jedním z nejkvalitnějších vůbec. Dlouhé dialogy, které vede s materiálem ve svém venkovním ateliéru v podhůří Fudži, připomínají principy zenového buddhismu. Ohnari patří k těm umělcům, kteří budou vždy tvořit v těsném sepjetí s přírodou.
Výstava nazvaná Znamení větru představuje autorovy kamenné práce z let 1970 - 1998, které jsou dopolněny skicami k připravovaným realizacím. Jelikož je způsob přepravy a následná instalace děl velmi náročným oříškem, mají čeští diváci možnost vidět jen část Ohnariho umění. Některá vystavená díla jsou totiž pouze zmenšeniny vlastních projektů. Japonský sochař tvoří své ozvěny větru především pro exteriéry a v nadživotní velikosti, takže většinu děl není bohužel možné přivézt.
Sbírka asijského umění NG, Zámek Zbraslav, výstava potrvá do 5. září 1999.
Metro: trasa B, stanice Smíchovské nádraží, odtud bus: 129, 241, 243
Hiroshi Ohnari tvoří především pro exteriéry. Jeho díla mají tak velkou hmotnost, že je prakticky nemožné dopravit je do Čech. |