Otis Taylor

Otis Taylor | foto: archiv

Otis Taylor hraje nebluesové blues

  • 1
Americký multiinstrumentalista Otis Taylor patří ke kultovním osobnostem bluesové scény. V pátek 16. března přijíždí do Šumperka představit nové album Definition Of A Circle.

Jen málokterý hudební žánr má tak vášnivé zastánce i zaryté odpůrce jako blues. První poukazují na nadčasovost žánru a jeho základní vliv na většinu ostatních stylů popmusic 20. století, druzí si stěžují na jeho konzervativismus a omezené výrazové možnosti.

Právě Otis Taylor je ovšem jedním z těch, kteří by mohli oba pomyslené tábory smířit. Jeho hudbu totiž berou za svou i poměrně ortodoxní bluesmani, už při prvním poslechu je ale jasné, že Taylorovy kořeny jsou mnohem širší.

Kromě ryzího temného afroamerického blues až hookerovsky jedno- či dvouakordového střihu (na novém albu zastoupeného například písní Black´s Mandolin Boogie) jsou mezi Taylorovými vlivy rozpoznatelné i prvky bílé apalačské lidové hudby (třeba Little Betty), ale také postupy na akustické bázi až psychedelické (Long Long Life, Lifetime Of Freedom) a na druhé straně standardní folkové až baladiérské písničkářství (My Name Is General Jackson, Few Feet Away).

Na starších albech Otise Taylora jsme mohli zaznamenat i pokusy zapracovat do jeho rukopisu ohlasy (západo)africké a indiánské hudby - ty tentokrát Taylor nechal stranou.

Od předchozí tvorby Otise Taylora se Definition Of A Circle (na značce Telarc je to jeho čtvrtá položka, od svého rasantního nástupu na scénu na začátku 90. let do podpisu smlouvy s tímto prestižním labelem stihl pilný muzikant vydat ještě tři další tituly) liší především patrnějším příklonem k elektrifikovanému soundu.

Sám Taylor sice i nadále používá především akustickou kytaru a banjo (v této kategorii je každoročně vyhodnocován jako absolutní špička v nejrůznějších anketách) a zní zde "dřevěný" klavír, cello, trubka či mandolína, ovšem dominantním zvukem řady písní je elektrická kytara - a to v navýsost povolaných rukou bluesrockera Garyho Moorea, který je tu poněkud překvapivým hostem.

Ostatně, za zmínku stojí i některá další hostující muzikantská jména - za bluesovou stranu jmenujme harmonikáře Charlieho Musselwhitea, za jazzovou fenomenální mladou japonskou pianistku Hiromi Uehara.

Ti sice v sestavě Taylorovy kapely, která jej doprovází na evropském turné a tudíž i na šumperském Echo Blues Alive, nefigurují, Taylorova dcera Cassie, baskytaristka a citlivá zpěvačka, ovšem ano. A bude určitě zajímavé zjistit, jak písně právě z tohoto zvukově a aranžérsky velmi členitého alba budou znít naživo.

Otis Taylor - Definition Of A Circle
Telarc/Classic, čas 54:02
Hodnocení iDNES.cz: 90 %