Ministr kultury Jiří Besser reaguje na prostest zaměstnaců SOP (28. února 2011) | foto: Archi SOP

DOKUMENT: Otevřený dopis ministru kultury Jiřímu Besserovi

  • 0
Tímto dopisem se obracejí zaměstnanci a umělci Státní opery Praha (SOP) obracejí na ministra kultury Jiřího Bessera. Protestují proti zrušení SOP.

Zaměstnancí SOP protestovali před ministerstvem kultury

V Praze dne 28. 2. 2011
Otevřený dopis ministru kultury ČR, MUDr. Jiřímu Besserovi

Vážený pane ministře,
v naší novodobé historii jste prvním ministrem kultury, který se rozhodl vážně zabývat problematikou Národního divadla (ND) a Státní opery Praha (SOP). Vyjádřil jste veřejně snahu zefektivnit provoz obou těchto předních scén a zlepšit podmínky pro uměleckou tvorbu – to jsou nepochybně velmi podnětné a žádoucí cíle. Proto nás znepokojuje, že jejich splnění vystavujete riziku tím, že jste přípravou pověřil svého náměstka, pana Radka Zdráhala. Jeho nekompetentní a často protichůdná prohlášení vzbuzují oprávněné pochyby a obavy profesionálů v daném oboru a vrhají negativní světlo především na Vás a Vaši snahu stávající situaci předních divadelních scén vyřešit. Pan náměstek Zdráhal je člověk zcela odtržený od reality denního divadelního provozu. Jeho autorita se neodvíjí od znalosti problematiky operních divadel, ale pouze a jen od jeho politické mocenské pozice. Během několika měsíců chce bez jakýchkoli analýz transformovat dvě nejvýznamnější příspěvkové organizace Ministerstva kultury s vrcholně citlivými vazbami na tradici. Jako samozvaný odborník je směšný, jako suverénní vládce nad osudy dvou operních domů v Praze nebezpečný pro celou kulturu České republiky.

Pane ministře, jako profesionální politik si jistě umíte představit, jak neprofesionálně jeho různými prohlášeními Ministerstvo kultury působí. Váš náměstek, pan Zdráhal, totiž nejedná za sebe, v dané chvíli reprezentuje názor Ministerstva kultury a v podstatě mluví za Vás. Máte veškeré pádné argumenty pro jediné východisko: odvolání pana Zdráhala z funkce svého náměstka dříve, než způsobí nenahraditelné škody s fatálními a nevratnými následky na divadelní kultuře budované desítky let.
Pouze pro ilustraci uvádíme jen několik příkladů jeho protichůdných prohlášení.

1. Náměstek Zdráhal nejprve vyhlásil havarijní stav SOP s tím, že do této budovy nebyla v posledních 37 let provedena žádná investice, a to i přesto, že rozsáhlá rekonstrukce historické i provozní budovy v hodnotě 200 milionů Kč, prováděná v letech 1998–2010, je objektivně doložitelný fakt.

2. Náměstek Zdráhal mění názor na stav budovy – již není v až tak havarijním stavu, aby bylo nutné ji uzavřít, a rekonstrukci lze realizovat za plného provozu. Toto prohlásil 2. 2. 2011 veřejně v SOP a vyzval SOP, aby připravila sezonu 2011/2012 bez jakéhokoliv omezení.

3. Za dalších několik dní oznamuje, že zahájení rekonstrukce bude mít za následek zkrácení sezony, a to o 2-3 měsíce (přesněji, sezona by měla končit v březnu/dubnu 2012).

A tak bychom mohli pokračovat dále a dál přes jeho vize o rozpuštění stávajících souborů a formování jednoho nového subjektu, o jehož efektivnosti lze oprávněně  pochybovat, až ke sloučení SOP s ND. Nehledě k tomu, že z jeho úst dosud nezazněl jediný ekonomický ukazatel, jediná cílová hodnota, které se má dosáhnout při plánovaném sloučení. Náměstek Zdráhal hovoří o zvyšování uměleckých úrovní představení, na opakované dotazy na upřesnění, jak má umělecká úroveň vypadat, však nikdy nedokázal odpovědět.

Složení jím jmenované pracovní skupiny vyvolalo u odborné veřejnosti úsměv i  zděšení. A i o něm lhal: na setkání v SOP 2. 2. 2011 uklidnil zaměstnance SOP a ND prohlášením, že minimálně jeden fundovaný odborník, dr. Jiří Srstka, v komisi je. Ještě ten den však vyšlo najevo, že dr. Srstka v té době osloven nebyl.

Co je vlastně důvodem snahy urychleně spojit SOP s ND? Není to tak, že náměstek Zdráhal už dávno uzavřel dohodu s ředitelem ND Ondřejem Černým na anektování budovy SOP? Jak jinak si vysvětlit slova ředitele Černého na tiskové konferenci v ND 17. 2., že “ND trpí určitou frustrací od okamžiku, kdy pan ředitel Vocelka zřídil baletní soubor ve SOP.” Vzápětí ovšem dodal: “To je problém, o kterém jsem přesvědčen, že je třeba řešit. A kvůli tomu nemusíme slučovat ND se Státní operou.” Tak to už není jen záměrné mlžení, ale pravý chaos.
Dne 15. 2. 2011 odevzdali Ondřej Černý, ředitel ND, a Radim Dolanský, pověřen zastupováním ve funkci ředitele SOP, panu náměstkovi Zdráhalovi jím 25. 1. 2011 vyžádaný Operační plán majetkového spojení SOP s ND. Radim Dolanský předložil Návrh řešení pro SOP. Uběhly dva týdny a pan Zdráhal na Návrh řešení pana Dolanského dosud nereagoval, jakoby vůbec neexistoval.

Pane ministře, dosadil jste do čela své příspěvkové organizace, SOP, člověka velmi schopného, vybaveného zásadními odbornými znalostmi divadelního provozu a fundovaného i v otázkách ekonomiky a práva. Navíc člověka čestného s racionálním uvažováním. Za necelé tři měsíce ve funkci Radim Dolanský přesně zformuloval a pojmenoval návrh na řešení budoucnosti SOP jako samostatné instituce. Oslovil dvě velké mezinárodní firmy jako potencionální sponzory SOP, za necelé tři měsíce je smlouva s jednou firmou prakticky podepsána, s druhou jednání úspěšně pokračují. Navíc pan primátor MUDr. Bohuslav Svoboda, který podporuje existenci dvou samostatných operních domů v Praze, nalezl možný způsob spolufinancování SOP, které by pokrylo náklady na nové premiéry SOP již v roce 2012.

Pane ministře, dejte Radimu Dolanskému šanci, aby v následujících sezonách dokázal, že je schopen své vize uskutečnit a SOP přeměnit v kvalitní špičkovou operní a baletní instituci. Jeho Návrh řešení pro SOP připojujeme jako samostatnou přílohu.

Z analýz hospodaření Státní opery Praha vyplývá jasně, že SOP dokáže zajišťovat svůj provoz s podstatně menšími provozními náklady než Národní divadlo. Jeho administrativní a umělecko-technický aparát je nesrovnatelně menší, efektivnost práce nesrovnatelně vyšší, což SOP opakovaně veřejně dokazuje konkrétními příklady. Umělecká úroveň i vize SOP mohou být nejpozději od začátku sezony 2011/2012 zajištěny dvěma osobnostmi skutečně mezinárodního formátu, renomovaným britským dirigentem Janem Lathamem-Koenigem na místě šéfdirigenta a ředitelkou Královské opery Covent Garden v Londýně Elaine Padmore v pozici poradkyně. Spolupráce s těmito dvěma osobnostmi je naprosto zásadní pro přeměnu SOP v kvalitní instituci s jasně vyprofilovanými uměleckými cíli, která si v této podobě získá další nezbytné sponzory a díky kontaktům paní Padmore bude moci navázat koprodukční spolupráci s významnými evropskými operními domy.

Pane ministře, pokud toto spojení SOP s takovými světovými osobnostmi umožníte, dáte tím SOP pod vedením pana Radima Dolanského reálnou šanci dostat se mezi špičkové evropské operní a baletní instituce. A to je přece to, co je společným cílem Vás, Ministerstva kultury i hl. m. Prahy jako výjimečného kulturního města.

S pozdravem široce zastoupený kolektiv zaměstnanců Státní opery Praha všech složek SOP. Za orchestr, sbor, operní sólisty, baletní soubor a pracovníky uměleckého, umělecko-technického a jevištního provozu