Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostravští Mloci nedávají naději

  20:13aktualizováno  20:13
Nejspíš za to může doba, v níž žijeme. Karel Čapek a jeho antiutopistické futuristické vize jsou opět "v kurzu" – přinejmenším v divadle.

Z představení Válka s mloky | foto: Radovan Šťastný

Z představení Válka s mlokyV New Yorku v lednu na off Broadwayi uvedli vlastní adaptaci RUR, dvě české scény – pražské Divadlo na Vinohradech a Klicperovo divadlo v Hradci Králové – nedávno rychle po sobě nastudovaly Věc Makropulos. Nyní přichází další kus, v němž Čapek předestřel před lidstvo neradostnou budoucnost: Válka s Mloky. V Národním divadle moravskoslezském ji inscenuje režisér Pavel Šimák. Premiéra je dnes.

Katastrofa začíná nevinně – dobrodružstvím kapitána van Tocha, který na tichomořském ostrůvku objeví bezbranný, ale šikovný druh živočicha, který by se dal lecčemu naučit, a protože se rychle množí, i skvěle zpeněžit. Netrvá dlouho a místo hospodářské krize začne lidstvu skutečný "zlatý mločí věk". Jenže blahobyt zpravidla vždy něco vykupuje a v případě mloků končí roky prosperity apokalypsou.

Z představení Válka s mlokyDivadlo nesáhlo po dramatizaci Pavla Kohouta z roku 1963, ale dramaturgyně Klára Špičková s režisérem Šimákem napsali adaptaci vlastní. "Kohoutova verze vznikala v určité době a akcentovala odlišné motivy. Dnes příběh získává i ekologický rozměr, zobrazuje porušení rovnováhy za účelem zisku a lidskou krátkozrakost, nejen boj proti totalitnímu myšlení a diktátorství," říká Špičková.

Čapka považuje za fascinujícího autora, který nejenže zůstal i po 70 letech aktuální, ale daleko předběhl svou dobu. "Pětadevadesát procent textu je Čapek, nemuseli jsme nic násilně měnit, jen sklenout oblouk z množství scén a témat, která zobrazuje. Ve Válce s mloky například barvitě vylíčil konzumní společnost, kterou ovládají zákony trhu. Novátorská je také forma románu, která jako by počítala s klipovitým vnímáním současnosti," líčí dramaturgyně.

Z představení Válka s mlokyČapek také obratně zachytil svět mediální manipulace, když knize vetkl reportážní formu. Tím poskytl i inscenátorům nápad, jak text inscenovat. Děj umístili do televizního studia s přímými vstupy reportérů – místo románových redaktorů. "To nám umožňuje pohybovat se po světě z místa na místo a současně stmelit mozaikovitou roztříštěnost druhé poloviny románu," vysvětluje Špičková.

V dramatizaci Šimák se Špičkovou zvětšili prostor některým postavám, například novináře Valentu učinili jak hybatelem, tak pozorovatelem toho, co on sám a lidstvo způsobili. Zatímco Čapek na konci knihy dává čtenáři nepatrnou naději, že se mloci nakonec vyhubí sami mezi sebou, na divadle si uvědomíme, že zánik civilizace, pokud budeme pokračovat v nastoupené cestě, je neodvratitelný.

Z představení Válka s mloky"Končíme zjištěním, že lidé musí nadále mlokům dodávat potraviny a zbraně, protože jinak by si zcela zničili ekonomický systém a nastavení světa. Uvědomíme si, že zkáza, s níž mloci pevninu proměňují na mořské mělčiny, pronikne časem i do české krajiny. Čapkovu závěrečnou kapitolu, v níž autor rozmlouvá sám se sebou a naznačuje možnost obratu, jsem nechala přetisknout do programu. Kdo naději chce, najde ji alespoň tam," dodává dramaturgyně. I pro Čapka to však byl "dovětek", který přímo nesouvisí s dějem románu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jan Kříž se vrátil na jeviště Divadla Kalich. Po návratu hrál muzikál Pomáda.
Mezinárodní úspěch. Jan Kříž se chystá na roli v německém Plesu upírů

Muzikálový herec a dvojnásobný držitel Thálie Jan Kříž uspěl v konkurzu na připravované německé nastudování Plesu upírů. Celou příští sezonu tak stráví v...  celý článek

Spitfire Company, Fragmenty milostných obrazů
Pohyb ovládne Prahu, potom tanečníci zamíří také do Edinburghu

Nejen Letní Letnou může být v létě živ divák holdující novému cirkusu či modernímu tanci. Za poslední roky se v Praze etablovaly pravidelné akce, které...  celý článek

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.