Kolářova vůle vzepřít se tomuto „osudu“ je úžasná a úspěšná, jak dokazuje jeho monografie, jež vyšla jako devátý svazek anglicko-české edice FotoTorst. Skvělým uznáním, které vydání paperbacku doprovází v USA, je do 23. února trvající Kolářova výstava ve vyhlášené Leica Gallery sídlící na newyorské Broadwayi.
Nynější svazek je pátou Kolářovou samostatnou knihou, z toho čtvrtou, již postavil na fotografiích vzniklých ve své rodné Ostravě, aniž to však tentokrát deklaruje název publikace. Je v tom už jistá posedlost, může se to dokonce jevit až jako obsedance, neboť mimo monografii tak opět zůstalo vše ostatní, například snímky nafocené během autorova kanadského pobytu v letech 1968-1973.
Zároveň je to však logické pokračování a vyjádření Kolářova základního životního i uměleckého určení: zkoušet Ostravu zas a znovu, žít v ní, tvořit v ní, zmocnit se jí, čestně ji svým dílem pokořit tak, že drápy toho města ukážu způsobem, jenž svými
Viktor Kolář |
Texty Jiří Cieslar, překlad Derek Paton. Torst, Praha 2002, 144 stran, náklad a cena neuvedeny, prodává se za 299 korun. |
Když měl pro paperback v edici FotoTorst Viktor Kolář vybrat necelou stovku snímků, znovu tedy rozehrál své ústřední téma. Skutečně bilancující monografie by musela vyhlížet jinak; například by v ní nesměla být obrazově opomenuta zmíněná kanadská etapa či pražský soubor Malá Strana, který knižně vyšel v roce 1993.
Kolářova ostravská variace ročník 2002 byla komponována za okolností asi nejpříznivějších a nejsvobodnějších. Polovina 80. let, kdy připravil první ostravskou knihu, byl úplně jiný čas, a navíc měl fotograf tehdy teprve vytvořit řadu vynikajících snímků. O deset let později poskytl ostravský magistrát grant na vydání publikace Ostrava - obležené město, v níž se Kolářovy snímky spojily s básněmi Jaroslava Žily. Vyznění této „zakázky“ se nelíbilo představitelům města; prý je to ponurý, nepravdivý, neboť neúplný obraz Ostravy.
Podstatnější je, že Kolář zde na několika místech ustoupil od existenciálních sond k dodatkové krajinomalbě. Řada záběrů z Ostravy - obleženého města je přítomna i v torstovském svazku, ovšem nacházejí se tu ve zcela jiném kontextu. Běží o koncentrovanou, žádnými mimouměleckými ohledy nerušenou skladbu, v níž se organicky prolínají záběry vzniklé v 60. letech až se snímky současnými, z posledních roků, jimiž Viktor Kolář i nadále popírá ono Koudelkovo tvrzení o fotografické smrti před čtyřicítkou.
Literními chybami bohužel poznamenaný úvodní text filmového a literárního kritika Jiřího Cieslara svými vhledy do gest Kolářových Ostravanů citlivě a účinně předznamenává atmosféru a smysl souboru. Nebylo by však na škodu důkladněji vřadit protagonistu do fotografických souvislostí. Následný rozhovor s Kolářem pak dokonce do naprostých detailů probírá vznik a atmosféru jediné ze všech těch fotografií, které jsou v knize přítomny! To je typický Cieslar - vždyť kniha jeho portrétů, kritik a esejů vydaná v roce 1996 se jmenovala podle gesta jedné filmové hrdinky Concettino ohlédnutí.
Viktor Kolář - Nedělní vlak do Znojma. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrová. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava - Paskov. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Viktor Kolář - Ostrava. Fotografie z knihy Viktor Kolář. |
Obal knihy Viktor Kolář. |