Lidé z OSA tajně nahrávají koncerty. Nahrávky potom prý skartují.

Lidé z OSA tajně nahrávají koncerty. Nahrávky potom prý skartují. | foto: Profimedia.cz

Autorský svaz má v klubech zvědy. Hlídají, zda kapely dodržují program

  • 220
Ochranný svaz autorský představil "nový ojedinělý projekt". V rámci něj tajně nahrává koncerty a prověřuje, zda muzikanti nehrají jiné skladby, než oficiálně nahlásili. Někteří to označují za fízlování.

Pro mnohé je to další z diskutabilních metod, kterými Ochranný svaz autorský vymáhá svá práva. "Zavání to estébáckými manýry. Vyhrožují a dělají ramena. Chovají se jako exekutoři, kteří si myslí, že můžou všechno. Takhle si OSA úctu nikdy nezíská," říká bez obalu hudební producent Ecson Waldes, který za sebou má spolupráci s Davidem Kollerem či Monkey Business. "Úřednice na OSA jsou ochotné a vstřícné, ale ti, kteří společnost vedou, nastavili celou věc dost nepřátelsky a hlavně nenažraně," dodává.

Zůstáváme svobodní

Petr Fiala ze skupiny Mňága a Žďorp

"Nemá cenu se rozčilovat, žijeme v Evropě, na všechno jsou nařízení, pravidla, směrnice," mává rukou nad postupem autorského svazu zpěvák Petr Fiala z kapely Mňága a Žďorp.

Právě na koncert jeho kapely prý už kontroloři OSA dokonce i přišli. "Překontrolovali si nás a upozornili, že hrajeme něco jiného. Ale to se nedá nic dělat, když kapelu napadne, že teď zrovna by to chtělo něco rychlého, tak to tam prostě bude. Neřešíme to a zůstáváme svobodnými umělci," říká Fiala. Běžná praxe je podle něj taková, že kapela připraví na každý rok repertoárový list s aktuálním materiálem, který rozešle pořadatelům. Ti mají program deset dní předem nahlásit. "To, co nakonec hrajeme, se však samozřejmě odhadem z dvaceti procent mění koncert od koncertu. Ať už podle nálady, nebo protože třeba kytaristovi praskne struna," vysvětluje Fiala.

Co je OSA

Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním je občanské sdružení, které má však statut tzv. kolektivního správce. Ze zákona tedy vybírá poplatky za veřejné hudební produkce.

Poplatky vybírá i za díla autorů, které nezastupuje a kterým tedy odměny nevyplácí.

Zároveň vybírá takzvané náhradní odměny za prázdné nosiče.

Smysl kontrol však na jednu stranu chápe. "Jsou i kapely, které si do padesáti festivalových minut napíší čtyřicet písniček, aby měly víc peněz. Myslím, že blbci a dobří lidé jsou rozprostřeni všude možně na všech stranách všech barikád," říká Fiala.

Osočení z "fízlovských" metod však svaz odmítá. "To je nepochopení pozice autorského svazu. Působíme jako červený hadr na býka. Přitom autoři po kontrolách volají," tvrdí předseda představenstva svazu Roman Strejček. "Mnohokrát autor není členem kapely a je odkázán jenom na to, co dodá pořadatel. Není to žádné estébáctví, ale legitimní kontrola," obhajuje Strejček postup svých komisařů.

Kontroly koncertů se podle něj dělají namátkově, a pokud se program koncertu liší, řeší to individuálně a domluvou.

Podle práva?

Podle právníka Filipa Macháčka však může být na pováženou samo tajné nahrávání vystoupení. "Myslím, že je to právní problém, který není úplně jednoduchý. Podle mě OSA nemá právo nahrávat vystoupení bez souhlasu autorů ani za tímto 'bohulibým' účelem," soudí Macháček. Podle Strejčka však postup autorského svazu oporu v zákoně má. A po vyhodnocení se všechny záznamy skartují.