Před dvaceti lety se skupina soudila s firmou Nike o 15 milionů dolarů za to, že společnost vyrábějící sportovní oblečení bez povolení použila ve své obchodní kampani píseň Revolution, píše internetové vydání The Times.
Nyní právní zástupci písňového fondu Beatles tvrdí, že vybrané značkové firmy si budou moci z katalogu vybírat písně a používat je, což přispěje k propagaci původní hudby Beatles.
Hned první dohoda uzavřená pro propagační kampaň na dětské pleny Luvs firmy Procter & Gamble vyvolala obavy, že dědictví legendární skupiny by mohlo být kvůli penězům znehodnoceno.
O vypůjčení písně k propagaci plenek uvažuje také Sony/ATV Music Publishing, která vlastní práva na 259 písní Johna Lennona a Paula McCartneyho, jež dříve kontroloval Michael Jackson.
Zatím bylo povoleno používat k reklamním účelům jen málo písní Beatles a podmínkou bylo, že je musí nahrát někdo jiný.
Předpokládá se, že Sony/ATV Music bude muset projednat nabídku na pět milionů liber, podobnou té, která umožnila Microsoftu použít v rozsáhlé reklamní kampani píseň Start me up od Rolling Stones.
Sony/ATV nepotřebuje k uzavření dohody souhlas od dosud žijících členů Beatles nebo jejich dědiců. Výkonný ředitel Martin Bandier ale řekl, že cítí morální povinnost projednat využití katalogu s Paulem McCartneym, vdovou po Johnu Lennonovi Yoko Ono, Ringo Starrem a rodinou George Harrisona.
Brandier hájil dohodu na reklamu na plenky: "Ten nápad a píseň jsou ideální pro ranní vysílání televize, kdy se na ni dívají mladé matky. Považujeme to za velmi vkusnou reklamu."
Mluvčí Procter & Gamble soudí, že klasické písně pomáhají navázat kontakt se spotřebitelem a nasměrovat emoce k nějakému výrobku nebo značce. Vydavatelé chtějí na tyto hity přivést mladší posluchače.
Yoko Ono navíc vyslovila přání, aby písně Johna Lennona byly "přístupné" nové generaci.
Sony/ATV umožnila módní společnosti Lyric Culture použít slova písně Revolution, Let It Be a dalších na reklamu na kožené výrobky a některé oděvy, jako jsou džíny a trička.
Hollywoodská studia jsou připravena nabídnout miliony dolarů za možnost využít originální hudbu Beatles jako soundtracky. I hvězdy rapu mají možnost "odvolat" se na písně Beatles při tvorbě svých nových hitů. Nesmějí však obsahovat "špatné poselství".
Beatles ztratili kontrolu nad svým katalogem v roce 1969, když jejich Northern Songs publishing byla prodána společnosti Lew Grade's ATV Music. Michael Jackson zaplatil v roce 1985 za tato práva 47,5 milionu dolarů, kdy přeplatil Paula McCartneyho, a o deset let později uzavřel partnerství se společností Sony.