Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprášený Don Giovanni je z druhé ruky

  10:20aktualizováno  10:20
Letošní mozartovské výročí se odrazilo v plánech řady významných světových scén. Jakými divadelními počiny přispělo pražské Národní divadlo?

Národní divadlo v Praze

Nepočítáme-li koncerty Berlínských filharmoniků a Magdaleny Kožené, tak jedním představením Mozartovy prvotiny Apollo et Hyacinthus v podání liberecké opery a znovuoprášením již dříve oprášené inscenace Dona Giovanniho z roku 1969, jež měla v sobotu další premiéru.

Je pravda, že inscenace Josefa Svobody a Václava Kašlíka, koncepčně řešená jako pragensie, má své místo v dějinách. Je však produkt, který nyní servíruje Národní divadlo, skutečně replikou?

Režisér nynějšího nastudování Jiří Nekvasil hovořil o službě původní koncepci, ale ve výsledku ji popřel svými rádobyvtipnými primitivními gagy, jimiž ve svých inscenacích vytrvale obchází skutečnou režisérskou práci. Co by asi říkali Svoboda s Kašlíkem, kdyby viděli sluhy metající salta a jiné zbytečnosti? Co by říkali tomu, že do jejich inscenace nechá divadlo ušít jiné kostýmy?

„Gala“ premiéru divadlo přizdobilo slavnými jmény. Ale k čemu byl takový jednorázový slet, když každý ze sólistů zjevně podnikal cosi, nač si vzpomněl odjinud, a o sehraném celku se nedalo mluvit? Špičkoví zpěváci by v Praze měli titul nastudovat.

Takto se ve zmatku ocitl i opravdu vynikající kanadský barytonista Gerald Finley, který má pro Dona Giovanniho všechny předpoklady, od vokální pružnosti a lehkosti až po jevištní charizma. Pěvecky výborná byla Emily Magee jako Dona Elvíra, zatímco renomovaná sopranistka Adrianne Pieczonka svým těžším hlasem jen obtížně zdolávala part Donny Anny.

Ostatní hosté představovali většinou dobrý standard. Masetta ztvárnil domácí talentovaný basista Zdeněk Plech, Zerlinu zpívala jakoby bez dechu sopranistka Alžběta Poláčková, která dopoledne v den premiéry absolvovala recitál na Pražském jaru. Ono se to všechno stihne, že?

Dirigent Fisch má ve světě dobrou pověst, ale hra orchestru působila fádně a zpěváci jako by měli každý jiný rytmus. Zda to byla jeho vina, či zda nedostal dost času na přípravu, daňového poplatníka nemusí zajímat. Na slušně dotované první scéně má nárok na kvalitu. Dostal second hand.

W. A. MOZART - Don Giovanni
Stavovské divadlo Praha. Dirigent Asher Fisch, režie Jiří Nekvasil, kostýmy Theodor Pištěk. Premiéra 20. května.
Hodnocení MF DNES:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel Městských divadel pražských Ondřej Zajíc
Nenaháníme k nám jen hvězdy, na které se chodí, říká ředitel ABC a Rokoka

Kdo nás skutečně navštěvuje, ví, že se vkusu většinového diváka nepřizpůsobujeme, hájí svou scénu sedmačtyřicetiletý Ondřej Zajíc, dlouholetý ředitel Městských...  celý článek

Záběr ze site-specific představení V kruhu, které Divadlo Continuo uvedlo v...
RECENZE: Na Kratochvíli vypustí kvůli zkáze světa i tamní vodní příkop

Vodním kanálem pomalu plave muž táhnoucí za sebou vor s mrtvým zářícím andělem. Ten má na zádech nápis „Your utopia is my dystopia“. Obraz asi nejvíce vypovídá...  celý článek

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.