Opomenutí Kytice je drzost, míní Jakubisková-Horváthová

  • 2
Půlmiliontého návštěvníka snímku Kytice režiséra F. A. Brabce přivítali tvůrci před projekcí na letošním ročníku karlovarského filmového festivalu. Producentkou tohoto v tuzemsku divácky úspěšného filmu je Deana Jakubisková-Horváthová. "Když je u nás tak velký mezinárodní festival, tak měl být, podle mého názoru, vybrán film, který má v kontextu tuzemské divácké návštěvnosti, takový úspěch," stěžuje si na neuvedení svého filmu v mezinárodní premiéře.
Uspokojila vás jako producentku návštěvnost filmu Kytice?
Myslím si, že kdyby měla Kytice tři miliony diváků, tak by to bylo úžasné. Ale to je v republice, která má deset milionů obyvatel nemožné. Musím tedy vycházet ze současných reálných podmínek. Úžasné ale je, že jsme tohoto čísla dosáhli v rekordně krátkém čase a při daném počtu kopií. Počet kopií samozřejmě nejvíce návštěvnost ovlivňuje. Jsem velmi spokojena s Bontonem, který Kytici distribuuje, ale musím na ně prozradit, že z počátku k tomuto filmu neměli důvěru.

Ona obecně panovala mezi našimi filmovými profesionály nedůvěra ke Kytici. Nikdo si neuměl představit, že by diváci chodili do kina na zfilmovanou poezii a jak já říkám: na krásné věci. Jsem hrozně pyšná, že jsme to právě tímto filmem dokázali. Zklamává mě ale, že tady na karlovarském festivalu nikdo nedokáže zahraničním novinářům říci, že má v našich podmínkách takový divácký úspěch zfilmovaná poezie. To je událost, která bourá všechny zažité představy o vzoru komerčně úspěšného filmu.

Měla už Kytice mezinárodní premiéru?
Neměla. Hledáme filmový festival, kde by byla v mezinárodní premiéře uvedena. Kytice je velmi speciální film, proto jsem se také ozvala, když nebyla vybrána jako reprezentant tuzemské kinematografie do soutěžní sekce karlovarského festivalu. To mi připadá jako absolutně absurdní situace. Když je u nás tak velký mezinárodní festival, tak měl být, podle mého názoru, vybrán film, který má v kontextu tuzemské divácké návštěvnosti, takový úspěch.

Skutečnost, že zde tedy v soutěži nebyla v mezinárodní premiéře Kytice uvedena, vnímám jako hloupost a aroganci jednoho člověka, který rozhodoval o tom, jaký český filmu bude vybrán. Kytice údajně neodpovídala jeho vkusu, což vnímám jako neskutečná drzost. Takový festival jako je karlovarský, by měl mít výběrovou komisi, a ne aby o výběru filmů rozhodoval jen jeden člověk. Karlovarský festival mohl jednou pomoci českému filmu, bohužel se tak nestalo.

Změnil se po této události váš vztah k festivalu v Karlových Varech?
Na rozdíl od jiných jsem velice velkorysá. Organizátoři festivalu by se měli příště zamyslet nad tím, co pro film dělají a zbavit se osobních zaujetí a přílišných kamarádských vztahů.

Předpokládáte úspěch Kytice i u zahraničního publika?
Musím říci, že jsem přeci jen více spoléhala na domácí publikum. Ještě uvidíme, jaká bude návštěvnost na Slovensku, kde bude mít Kytice premiéru na podzim.

Dostáváte na stůl více scénářů od českých, nebo od slovenských tvůrců?
Převažují české scénáře. Na Slovensku je nedostatek dobrých scénářů. Nyní mám na stole dva ze Slovenska a šest scénářů z Čech. Přiznám se, že jsem je všechny ještě nepřečetla, ale po dovolené to napravím.

Máte nějaké tipy na realizaci?
Nedělám tajnosti, ale jsem pověrčivá, takže nic neprozradím.

Ani jen zhruba nepřiblížíte?
Mám dva scénáře, o jejichž realizaci vážně uvažuji. Jeden z nich je dosti komerčně ambiciózní.

Váš manžel, režisér Juraj Jakubisko nechystá žádný nový film?
Juraj připravuje film Třetí pohlaví, na kterém také jako producentka pracuji. Půjde o laskavou komedii, která se bude pohybovat někde mezi filmy Sedím na konári a je mi dobre a Vtáčkovia, syroty a blázni.

Budete tam mít pro sebe i nějakou roli?
Tak hubnout už jsem začala... Ten projekt je ale tak finančně náročný, že do jeho realizace budou muset vstoupit i evropští koproducenti. Uvidíme, kdo z nich bude chtít jakou postavu obsadit svým hercem. Když nějaká role zbude, tak si ji pro sebe určitě urvu.

Deana Horváthová-Jakubisková na 36. MFF Karlovy Vary.

Deana Horváthová-Jakubisková na 36. MFF Karlovy Vary.