Basbarytonista Adam Plachetka

Basbarytonista Adam Plachetka | foto: Supraphon

Světová opera s českými hvězdami. Adam Plachetka míří za oceán

  • 1
Za některými našimi operními pěvci musí publikum v následujících měsících vyrazit do světa. Například Haasovo kvarteto poveze české autory do Londýna a Magdalena Kožená bude vystupovat hlavně ve Švýcarsku, například se „převtělí“ do Médey. Štefan Margita se objeví v berlínské opeře.

Klasická hudba patří k našim nejspolehlivějším vývozním artiklům a také v nadcházející sezoně budou ti nejlepší vystupovat na předních světových pódiích a jevištích. Některé umělce lze potkat spíše v cizině než doma.

To naštěstí neplatí o České filharmonii, která zrovna včera koncertovala s Jiřím Bělohlávkem na proslulém londýnském festivalu BBC Proms a mezi jejímiž podzimními zájezdy figuruje i cesta do Spojených států včetně vystoupení v proslulé newyorské Carnegie Hall.

Rusalka ve Vídni

Za menšími soubory a jednotlivci se však musí leckdy vyrazit do zahraničí. Tak třeba Haasovo kvarteto, jež čeká, zda dostane dalšího „Oscara klasiky“ neboli Gramophone Award, lze ještě v září slyšet v Praze a Ostravě, ale pak se opět rozjede po světě. Například renomovaná londýnská síň Wigmore Hall s ním připravila speciální cyklus čtyř koncertů, na němž uvede české autory, a to nejen Smetanu, Dvořáka a Janáčka, ale i soudobého skladatele Jiřího Gemrota. Poté čtveřici čekají vystoupení v Německu, Itálii, Lucembursku, Belgii, Holandsku, Rakousku a v prosinci se opět vrátí do Londýna.

Z tuzemského obzoru v poslední době poněkud mizí dirigent Tomáš Netopil. Od loňské sezony je hudebním ředitelem německého Theater Essen a v minulých měsících se představil například v Curyšské opeře nebo v Národní opeře Paříž. V září bude ve Vídeňské státní opeře dirigovat obnovenou produkci Dvořákovy Rusalky, kterou převezme po Jiřím Bělohlávkovi. Potom zamíří do Drážďan, kde v Semperově opeře nastuduje novou produkci Janáčkových Příhod lišky Bystroušky.

Magdalena Kožená

Pod manželovou taktovkou

Ve světě je nadále zájem i o několik českých pěvců. V mezinárodní kariéře pokračuje Magdalena Kožená, jakkoli pracovní kalendář přizpůsobila mateřským povinnostem – ke dvěma synům jí v červnu přibyla dcera Anežka. Už příští týden se však objeví na festivalu ve švýcarském Lucernu, kde vystoupí spolu s dalšími špičkovými pěvci ve scénické podobě Bachových Matoušových pašijí, kterou vymyslel americký režisér Peter Sellars. Hrát budou Berlínští filharmonikové pod taktovkou manžela Kožené sira Simona Rattlea. Produkce se poté přesune do Londýna na BBC Proms.

Zajímavý nový úkol čeká na českou mezzosopranistku v lednu na scéně švýcarské scény Theater Basel: převtělí se do Médey. Slavný příběh vášně a pomsty zpracovala řada autorů, v tomto případě půjde o operu, kterou napsal francouzský skladatel Marc-Antoine Charpentier pro Paříž v době vlády Ludvíka XIV. Spolupracovat bude soubor dobových nástrojů La Cetra s dirigentem Andreou Marconem. Na jaře se Kožená objeví na festivalu v německém Baden-Badenu, kde vytvoří Oktaviána ve Straussově Růžovém kavalírovi, tentokrát opět pod manželovou taktovkou. Sejde se tu mimo jiné i s tenoristou Štefanem Margitou, jenž ztvární Valzacchiho. Margita si ještě předtím zopakuje roli Luky v Janáčkově opeře Z mrtvého domu v berlínské Státní opeře Pod lipami, v dnes již legendární inscenaci Patrice Chéreaua.

Pavel Haas Quartet

V Mnichově i Curychu

Světové operní domy zvou také tenoristu Pavla Černocha. Například v říjnu ho lze vidět v Mnichově jako Alberta Gregora v Janáčkově Věci Makropulos, kterou nastuduje Tomáš Hanus. Pozici si drží i sopranistka Martina Janková, která mimo jiné vystoupí v Mozartově opeře Il Re pastore v Curyšské opeře. Na této renomované scéně sbírá už nějakou dobu zkušenosti i mladá sopranistka Ivana Rusko.

Do Vídně se bude muset za Adamem Plachetkou, který je obsazen mimo jiné do Nápoje lásky, Figarovy svatby a Dona Giovanniho, v němž bude zpívat titulního hrdinu. S menší rolí v téže opeře, s Masettem, poputuje začátkem příštího roku přes oceán. Čeká ho debut v newyorské Metropolitní opeře.