Frlijićův kus Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! je hlavní lákadlem...

Frlijićův kus Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! je hlavní lákadlem pražského festivalu Bazaar. | foto: Bazaar

Na oběšeného Jana Pavla II. mám právo, říká režisér, jenž šokoval Poláky

  • 40
Skandálem skončilo ve varšavském divadle Teatr Powszechny uvedení inscenace Klątwa. Není divu, na scéně bylo polské publikum svědkem toho, jak se papež Jan Pavel II. dočká orálního uspokojení a následně je dokonce oběšen s nápisem „obránce pedofilů“.

Chorvatský režisér Klątwy Oliver Frljić bude v pátek hlavním hostem pražského festivalu Bazaar, ve Studiu Hrdinů uvede svou inscenaci nazvanou „Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!“.

Co říkáte na tu nenadálou popularitu?
Reakce byly velice silné. Polskou vládou kontrolovaná média i katolická církev na nás od té doby neustále útočí (o kauze více zde). Ta hra je docela pěkná diagnóza současného Polska. Čekal jsem silné reakce, ale ne, že na nás státní televize uspořádá hon. Bojím se o bezpečí svých herců, tak jsem napsal prezidentovi Evropské komise otevřený dopis, aby věděl, co je v jedné ze zemí EU možné.

Bylo nutné použít právě osobu Jana Pavla II.?
Jan Pavel II. se stal v Polsku skoro kultem, leckde znamená víc než samotný Ježíš Kristus. Inscenaci jsem věnoval tomuto fenoménu idealizování. V představení se však objeví jen jeho socha, nejde přímo o něj. Je to moje právo jej takto použít. Musíme rozlišovat mezi symbolem a skutečnou postavou. Cokoli se dostane na pódium, stává se symbolem, je to proces fikcionalizace. Postava ve hře má jiný význam než ta skutečná.

Je pro divadlo obecně dobré, když způsobí takový skandál?
My jsme se o skandál nesnažili. Skandál z toho udělala až polská televize, když publikovala ilegálně natočené záběry z představení. Vytrhli je z kontextu a podali velice jednostrannou interpretaci, jež vyvolala veřejné pohoršení.

Víc než národ

Diváci mohou od pátku do neděle (17. - 19. března) již potřetí dorazit na pražský festival Bazaar, který se zaměřuje na nezávislou divadelní a taneční tvorbu ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku zní Víc než národ. Zahajovacím představením je zmíněná inscenace slovinského souboru Mladinsko a režiséra Olivera Frljiće „Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!“ ve Studiu Hrdinů. Další představení je možno zhlédnout v Alfrédu ve dvoře a Studiu Alta. K programu více na stránkách akce.

Lákalo by vás udělat i představení věnované České republice?
Rád bych, ale to záleží na vašich divadelních institucích. Česká společnost má také své problémy. Něco na téma rozdělení Československa či o nevyřešených problémech přechodu na kapitalismus by mne lákalo.

O čem bude kus, jejž u nás v pátek uvedete?
Bude to soubor dobových zážitků herců i historických momentů socialistické Jugoslávie. Titul pochází ze staré jugoslávské hymny a jde o to, jak rychle lze v jedné zemi nahradit systém hodnot jiným. Byla lež, čemu jsme věřili předtím, nebo čemu věříme teď? Dotýká se to i války v Jugoslávii. Díváme se na ni často totiž velice jednostranně.

Najde zde české publikum také něco tak provokativního?
Myslím, že ne. Ale nevím, nejsem příliš obeznámen s vaší současnou politickou situací. Nemělo by tam být nic tak skandálního, uvidíme.