Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na oběšeného Jana Pavla II. mám právo, říká režisér, jenž šokoval Poláky

  14:56aktualizováno  14:56
Skandálem skončilo ve varšavském divadle Teatr Powszechny uvedení inscenace Klątwa. Není divu, na scéně bylo polské publikum svědkem toho, jak se papež Jan Pavel II. dočká orálního uspokojení a následně je dokonce oběšen s nápisem „obránce pedofilů“.

Frlijićův kus Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! je hlavní lákadlem pražského festivalu Bazaar. | foto: Bazaar

Chorvatský režisér Klątwy Oliver Frljić bude v pátek hlavním hostem pražského festivalu Bazaar, ve Studiu Hrdinů uvede svou inscenaci nazvanou „Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!“.

Co říkáte na tu nenadálou popularitu?
Reakce byly velice silné. Polskou vládou kontrolovaná média i katolická církev na nás od té doby neustále útočí (o kauze více zde). Ta hra je docela pěkná diagnóza současného Polska. Čekal jsem silné reakce, ale ne, že na nás státní televize uspořádá hon. Bojím se o bezpečí svých herců, tak jsem napsal prezidentovi Evropské komise otevřený dopis, aby věděl, co je v jedné ze zemí EU možné.

Fotogalerie

Bylo nutné použít právě osobu Jana Pavla II.?
Jan Pavel II. se stal v Polsku skoro kultem, leckde znamená víc než samotný Ježíš Kristus. Inscenaci jsem věnoval tomuto fenoménu idealizování. V představení se však objeví jen jeho socha, nejde přímo o něj. Je to moje právo jej takto použít. Musíme rozlišovat mezi symbolem a skutečnou postavou. Cokoli se dostane na pódium, stává se symbolem, je to proces fikcionalizace. Postava ve hře má jiný význam než ta skutečná.

Je pro divadlo obecně dobré, když způsobí takový skandál?
My jsme se o skandál nesnažili. Skandál z toho udělala až polská televize, když publikovala ilegálně natočené záběry z představení. Vytrhli je z kontextu a podali velice jednostrannou interpretaci, jež vyvolala veřejné pohoršení.

Víc než národ

Diváci mohou od pátku do neděle (17. - 19. března) již potřetí dorazit na pražský festival Bazaar, který se zaměřuje na nezávislou divadelní a taneční tvorbu ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku zní Víc než národ. Zahajovacím představením je zmíněná inscenace slovinského souboru Mladinsko a režiséra Olivera Frljiće „Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně!“ ve Studiu Hrdinů. Další představení je možno zhlédnout v Alfrédu ve dvoře a Studiu Alta. K programu více na stránkách akce.

Lákalo by vás udělat i představení věnované České republice?
Rád bych, ale to záleží na vašich divadelních institucích. Česká společnost má také své problémy. Něco na téma rozdělení Československa či o nevyřešených problémech přechodu na kapitalismus by mne lákalo.

O čem bude kus, jejž u nás v pátek uvedete?
Bude to soubor dobových zážitků herců i historických momentů socialistické Jugoslávie. Titul pochází ze staré jugoslávské hymny a jde o to, jak rychle lze v jedné zemi nahradit systém hodnot jiným. Byla lež, čemu jsme věřili předtím, nebo čemu věříme teď? Dotýká se to i války v Jugoslávii. Díváme se na ni často totiž velice jednostranně.

Najde zde české publikum také něco tak provokativního?
Myslím, že ne. Ale nevím, nejsem příliš obeznámen s vaší současnou politickou situací. Nemělo by tam být nic tak skandálního, uvidíme.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Oceňovaná česká tanečnice Miřenka Čechová
Dvě ženy předváděly kolemjdoucím třicetihodinový taneční maraton

Praha zažila třicetihodinovou taneční performanci nazvanou Momentum. Miřenka Čechová totiž na piazzetě Národního divadla tančila v kuse od čtvrtečního...  celý článek

Petr Pelzer jako Pavel Tigrid v televizním projektu České století
Zemřel Petr Pelzer, hlas Gandalfa. Zahrál si v Helimadoe či Učiteli tance

V šestasedmdesáti letech zemřel dlouholetý herec Národního divadla Petr Pelzer, poslední roky působil i v Divadle Na Jezerce. Filmoví diváci jej znají z...  celý článek

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.