Lze jen litovat, že v Národním divadle zní při baletu opět jen reprodukovaná hudba. Především u Polní mše je to ochuzení, jehož vinou dílo nezasáhne diváka s plnou razancí. Na obou částech večera je vidět velký pokrok, který balet Národního divadla udělal ve srovnání s nastudováním týchž choreografií před deseti lety. Přesto výsledek není tak precizní a usazený, jako tomu bylo před rokem u Sinfonietty.
Mezi Návratem do neznámé země a Polní mší byl při premiéře vřazen půl roku starý duet Study to Blackbird. Ukazuje současného Jiřího Kyliána, umělce, který se nezastavil v hledání a objevování nového pohybového výrazu. Jde o jakousi taneční modlitbu, provázenou poklidnou etnickou hudbou. Muž i žena jsou oblečeni pouze v černých kalhotách. Téměř se stírají rozdíly mezi nimi. Jsou především těly - materiálem, který ukrývá různá tajemství, vycházející z jejich vzájemného kontaktu.
Tanec plyne pozvolně, klidně, zcela samozřejmě. Oba hostující tanečníci - Japonka
Národní divadlo Praha: |
Návrat do neznámé země |
Study to Blackbird |
Polní mše |
Choreografie, scéna a kostýmy ke všem částem Jiří Kylián |
Premiéra: 24. května 2002 |
Pocta Jiřímu Kyliánovi je poněkud zvláštním představením. Takovýto hold umělci k jeho jubileu (55 let) se v našem baletním životě nevídá často. O to více těší, že bezesporu patří umělci „první kategorie“ v současném světovém tanci.
Zároveň se touto premiérou loučí po dvanácti letech s vedením baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (žádný ze šéfů současných českých baletních souborů není ve funkci déle).
Zvláštní v tom nejméně příjemném smyslu je fakt, že Národní divadlo naplánovalo pouhá čtyři představení Pocty Jiřímu Kiliánovi. Takže ještě existuje možnost 14. a 15. června, kdy však Study to Blackbird bude nahrazena Sinfoniettou.
Pocta Jiřímu Kyliánovi - Návrat do neznámé země, fotografie z představení v Národním divadle. |
Pocta Jiřímu Kyliánovi - Polní mše, fotografie z představení v Národním divadle. |
Pocta Jiřímu Kyliánovi - Sinfonietta, fotografie z představení v Národním divadle. |