Oheň zachvátil karlovarskou galerii

Karlovarská Galerie umění vystavuje obrazy a objekty experimentálního výtvarníka a performera Svatopluka Klimeše, který ve svých dílech využívá motiv i působení ohně. Výtvarným prostředkem se tak stává kromě propalovaných ploch například i popel nebo kouř.

Většina Klimešových děl prozrazuje oheň jako součásti tvůrčího procesu.

Nevědomky tak odporuje astrologické teorii, že vodní znamení Ryb, ve kterém je šedesátiletý autor narozen, tíhne více k vodnímu živlu.

"Oheň jsem si pro svou tvorbu vybral proto, že se mi líbí jako symbol - je nejen symbolem života, ale je to především světlo," vysvětluje Svatopluk Klimeš.

Přestože své obrazy a objekty všemožně propaluje, někdy i plynovým hořákem nebo dokonce bengálskými ohni, výsledných efektů využívá k výtvarné výpovědi, nikoli k demonstraci nějakého násilí či devastace.

"Mým záměrem rozhodně není propagovat nějaké ničení, to by bylo chybné pochopení mé tvorby, je tomu přesně naopak - mám rád přírodu, ekologii a nesnáším katastrofy," upozorňuje Klimeš.

Soubor obrazů a fotografických objektů, které jsou vystaveny v karlovarské galerii, představuje výběr z autorovy tvorby posledních deseti let. Jeho práce jsou zde rozděleny do dvou základních oddílů. První tvoří originálně zachycené krajiny, nazvané Záznamy z cest, druhý nabízí figurální témata.

"Úsporná lapidárnost prostředků začátku devadesátých let vrcholí v jejich polovině v obrazech z cest - v záznamech zážitků především krajinných, ale i snových či kosmických. Barevnost děl tohoto období ovlivnilo použití leštěného grafitu, jenž se dosud vyskytoval jen sporadicky," uvádí ředitel karlovarské Galerie umění Jan Samec.

Leštěný grafit na plátně spolu s popelem a páleným papírem použil autor například v obraze Kometa Hyakutake nad Prahou z roku 1997, na kterém se rýsuje silueta Hradčan, stejně jako v o rok mladším obrazu Hora Bzí, 586 metrů nad mořem, jehož hloubka výrazu je podle Jana Samce umocněna zvláštní spiritualitou, odkazující na zapomenutou mytologii.

"Poslední čtyři roky Klimeš zpracovává volný cyklus Evropanky, jenž je vrcholem vystavené autorovy figurální tvorby. Jde o cyklus zatím sedmi pláten," dodal Samec.

Vernisáž karlovarské výstavy, spojená s performancemi a osobní účastí autora, byla silným zážitkem pro milovníky akčního umění. Svatopluk Klimeš ještě plánuje v první polovině prosince uspořádání jakési neovernisáže pro své přátele a příznivce, kteří se zahájení výstavy v listopadu nemohli zúčastnit.


Témata: Demonstrace