Ptejte se Juraje Jakubiska

velikost textu:
vydáno 26.11.2002 10:55

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. listopadu 2002 do 11:50

OTÁZKA: Dobrý den, chystáte nějakou (další) spolupráci s Ranošinským naivním divadlem? PS: Děkuji za všechny Vaše filmy, je pro mě vždycky radost se na kterýkoliv z nich se dívat... Jakub
ODPOVĚĎ: Dobrý den Jakube, s Radošincemi už nic nechystám, protože jsou z ruky a protože si zachovávají sůvj standard, který má hranice, které nelze překročit. Já bych chtěl dál. Doufám, že se vám budou rovnako líbit i moje nové filmy, jestli nějaké vzniknou. Děkuji. 26.11.2002 12:09
OTÁZKA: Někde jsem četl, že jste při přípravách na "včele" plánoval spolupráci s garciou marquezem, byl jste s ním i v nějakém bližším kontaktu ? nancho
ODPOVĚĎ: S Marquezem jsem se setkal na jednom filmovém festivalu, kde jsme několik večerů popíjeli v baru s Milošem Formanem a Marcelem Mastroianim. Včela už byla na světě a protože byla na ní nálepka magického realismu, svrběly mě ruce i jazyk, zda nepožádat Marqueze o natočení jeho Storočné samoty. Jeho kniha se mi nesmírně líbila a byla mi blízká... Jenomže na tomhle festivalu běžela retrospektiva asi pěti filmů podle Marquezova scénáře a vesměs to byly špatné filmy. A tak mě napadlo, že i jeho Stolet samoty je možná jenom můj přelud, že jde o dobrý literární podklad... Nepožádal jsem ho o nic a pak jsem toho mnohokrát litoval... Storoků samoty je skvělá kniha, ze které by mohl vzniknout vynikající film. Zrovna jako Hrabalovo dílo Obsluhoval jsem anglického krále... Pokračování tisícročné včely jsem chtěl dělat s Jarošem pod názvem Tisícročný mravenec nebo Tisícročná vosa, ktrá by prolétla od doby po 1. sv. válce přes naší historii až někam 100 let do daleké budoucnosti. 26.11.2002 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, Mistře. V jakých kinech bude nasazen film Lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný? fanoušek
ODPOVĚĎ: V prosinci v multikinech v Praze, Brně a Ostravě. Později do širší sítě menších kin. Je to film, který 10 let nikdo neviděl a možná dalších 10 i více let nikdo neuvidí. Reklamně řečeno: Snažte se ho nepropásnout. 26.11.2002 12:18
OTÁZKA: Co při komponování vašich filmů převažuje? Je výsledný film snem převedeným do skutečnosti, nebo jde o skutečnost, kterou snově ztvárníte? Anonym
ODPOVĚĎ: Je to otázka, která se dá těžko odpovědět po internetu. Něco jako, čím byste byl, kdybyste nebyl? nebo otázka pro Gotta, když zpíváte, vyjadřujete tím svou radost nebo myšlení? Někdy si myslím, že každá tvorba je určitým posláním a dělat filmy člověk může dělat jenom tak, jak to cítí a jak umí, někdy i s chybami. Na nic kvalitního v umění neexistuje recept. Existuje 100 zaručených návodů, jak udělat špatný film, ale ani jeden, jak jej udělat dobře... 26.11.2002 12:22
OTÁZKA: Predevsim Vam preju hodne zdravi a co nejvic dalsich takovych filmu, jako byly "Vtackovia, siroty a blazni". Chtel bych se Vas zeptat co soudite o digitalni technice v kinematografii. Je digitalni video trend a nutny vyvoj nebo jsou posledni "experimentalni" filmy napr. I. Bergmana (Za pritomnosti klauna) nebo Nemce (Nocni hovory s matkou) jen hricky detinsteni starnoucich panu? Zvalste pak posledne jmenovany film mi pripadal spis jako zkouseni jaky ruzny cudliky a efekty ta kamara ma. Osobne mam radeji vase pribehy, vypraveni, ptaci perspektivu a predevsim poletujici peri :-) diky za to a predem diky za odpoved Daniel Hauser
ODPOVĚĎ: K digitální technice jsem se již vyjadřoval v jedné z předchozím odpovědí. Já mám pořád rád lidské příběhy, protože všechno, co je lidské je srozumitelné lidem na celém světě. Když jsem byl studentem toužil jsem natočit něco šokujícího a věřil jsem, že hraný film je možno udělat i z telefonního seznamu. Byly to filmy pro mé přátele. Teď mám ambice mluvit i k lidem, které neznám a kteří musí mít stejné lidské problémy jako já. I když se nebráním technice a chci dělat film digitálně, tohle se nemění: film, který nemá diváky je mrtvý. 26.11.2002 12:27
OTÁZKA: Máte nějaký recept jak se stát bohatým a zdravým? Děkuji bohatá M.
ODPOVĚĎ: Skutečně přísloví z Bible je daleko absurdnější, zní: Lépe je být bohatý, zdravý a mladý, než chudý, nemocný a starý. Bohužel na nic z toho není recept. Lépe je vyzkoušet si všechno. Až budete jenom bohatý, taky budete v něčem chudý. 26.11.2002 12:29
OTÁZKA: Rád bych se zeptal na váš názor na současný stav FAMU a dr. Breganta nancho
ODPOVĚĎ: Dr. Bregant udělal na katedře režie čistku a vyhodil pedagogy, kterých si nesmírně vážím a kteří dávali studiu režie smysl. Dokonce mimo půdu školy se setkávali s posluchači, věnovali jim množství osobního času, pomáhali jim dotvářet jejich projekty a udělat z nich opravdové tvůrce... Já sám jsem jenom přednášel obrazovou koncepci a řeč výtvarných žánrů, nejsem v tom tak hluboko, ale nelíbí se mi, když z katedry režie vzniká jakási katedra fandů filmu. Jsem rád, že na tenhle experiment se můžu dívat z dálky. 26.11.2002 12:37
OTÁZKA: Zdravim Vas, jaky hollywoodsky film se Vam v poslednich trech letech nejvice libil? Petr Cifka
ODPOVĚĎ: Líbí se mi filmy Davida Lynche a některé Stevena Spielberga. 26.11.2002 12:38
OTÁZKA: Prý jste si chtěl kdysi zvolit umělecké jméno Juraj Sanfrancisko ? :-) Jirka
ODPOVĚĎ: Byly doby, kdy cenzura chtěla, aby na některých projektech přestalo fungovat moje jméno a nutili mě zvolit si pseudonym. První byl Juraj Javisko, ale to se jim zdálo, že je původnímu jménu podobné. Tak jsem to zkusil se Sanfranciskem. Proč? Ptali se. Řekl jsem, že Sanfrancisko je nejhezčí rým na Jakubisko... Tak toho nechali. 26.11.2002 12:41
OTÁZKA: dobrý den, bylo by pro Vás zajímavá práce na napr. anglicky mluveném filmu? máte silnou vazbu na češtinu a slovenštinu? jiří
ODPOVĚĎ: Kdysi před léty jsem natočil seriál Frankensteinova teta, který byl zakázkou pro Beta film. Protože šlo o koprodukci 8 států, ve které byla každá země zastoupena dvěma herci. Aby herci mohli navazovat na své repliky, točil jsem celý seriál v angličtině. Práce byla nejenom zajímavá, ale i veselá, protože jinak zní angličtina od Francouze, Španěla, Němce nebo Slováka. Když řekl svou repliku třeba Julo Satínský, tak všichni herci se odmlčeli a po chvilce ticha padali k zemi a řičeli smíchy. Jeho angličtina byla nerozeznaterlná od čínštiny... Věřil jsem, že jednou se budou dělat evproské koprodukční filmy a že se to režisér musí naučit. Možná mi to přijde u Třetího pohlaví vhod. 26.11.2002 12:46
OTÁZKA: Jak se máte ? Doufám, že skvěle. Martin
ODPOVĚĎ: Jo, jen to nikomu neříkejte, ještě by vám to uvěřili. 26.11.2002 12:46
OTÁZKA: Dobry den pane Jakubisko, tocite filmy co me nuti premyslet, urcite se pujdu na dalsi podivat. Chtel bych se Vas zeptat kde se vam na svete nejvic libilo? Mejte se hezky Tomas Vlach tomas
ODPOVĚĎ: Když jsem točil Zběhy a poutníky, pak Nashledanou v pekle, měl jsem italského producenta a často jsem létal do Říma a Benátek. Italský temperament mi byl blízký a věděl jsem, že když jednou změním zemi, tak to bude určitě Itálie... No jo a skončil jsem v Praze. 26.11.2002 12:49
OTÁZKA: Pane Jakubisko upiraji Vam jeden z techto filmu ktery jste tedy nenatocil--Soutěž s Jurajem Jakubiskem /Juraj Jakubisko nenatočil film/ Zbehovia a pútnici Dovidenia v pekle priatelia Tisícročná včela Sedím na komári a je mi dobre Anonym
ODPOVĚĎ: Když jsem natočil film Sedím na koNári, všichni přátelé v Čechách si mysleli, že konár má něco s koněm, že sedím na koni. Že sedím na komárovi mi neřekl nikdo... Držím palce. 26.11.2002 12:51

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.